۱۳۹۳ تیر ۶, جمعه

عباس مهرپویا 87 ساله شد + عکس

عباس مهرپویا ۶ تیر ۱۳۰۶ در تهران متولد شد. وی خواننده، آهنگساز و نوازنده ایرانی است.

عباس مهرپویا زندگی هنری خود را با تئاتر آغاز کرد و در نمایش های معروف دهه ۲۰ و ۳۰ مانند فردوسی تفکری و جامعه باربد بازی می کرد.
او نوازندگی عود را زیر نظر استادی عرب تبار آغاز و شور و شوقش به موسیقی را آشکار کرد. از آن رو که وی هنگام اجرای چند نمایش ساز می نواخت، توسط تعدادی از دوستانش در جامعه ی باربد به سینمای آن روز دعوت شد. او پس از فیلم دزد عشق توسط حسین مدنی از نخستین فیلم سازان تاریخ سینمای ایران دعوت شد تا برای اولین فیلم سینمایی اش به نام جدال شیطان موسیقی بسازد و خود اجراکند.
سپس گیتار را زیر نظر استاد آلمانی خود اروین موره فرا گرفت. نخستین کار جدی اش در این زمینه اجرای قطعه ای به نام کلبه سرخ پوستان با گیتار برقی در انجمن هنری تهران به سال ۱۳۳۶ بود. او با نخستین قطعه ی خود به نام مرگ قو با استقبال فراوانی روبرو شد، قطعه ای که باب تازه ای را در موسیقی پاپ ایران بازکرد.
مهرپویا مدتی با اروین موره نیز همکاری می کرد. کار او در این زمینه بیشتر کمک به موره در تنظیم آهنگ ها برای ارکستر بود. همچنین او اولین کسی بود که گیتار برقی را وارد ایران کرد و خود نیز به نواختن آن پرداخت. از سال ۱۳۴۲ سفرهایی را به منظور گردآوری اطلاعات جدید و جامع در زمینه های مختلف آغاز نمود.
آموختن سیتار را در هندوستان در سال ۱۳۴۷ می توان به جرأت بزرگ ترین دستاورد این سفرها دانست. او این ساز را از محمود میرزا، با راهنمایی موسیقیدان هندی راوی شانکار آموخت. با بازگرداندن این ساز به ایران کوشید آن را که اساسا سازی ایرانی بوده و حدود ۴۰۰ سال پیش از او توسط امیر خسرو دهلوی به هندوستان برده (و کم کم از موسیقی ایرانی خارج) شده بود، بار دیگر وارد موسیقی ایران کند.
مهرپویا در آغاز دهه ۵۰ دگرگونی هایی در کارهای خود به وجود آورد، او با شناسایی موسیقی و سازهای دیگر کشورهای جهان و آمیزش آن با موسیقی ایرانی بنیان گونه ای نو به نام کوکتل موسیقی را گذاشت. وی در همین دهه به کار آموزش موسیقی به سبک خود و تدریس سازهای ارگ و عود و سیتار و گیتار در ایران پرداخت.
وی با آوایی اندوهناک به همراهی نغمه های غمناک سازش، گویی درد هزاران سال تنهایی و بی کسی را روایت می کرد. مهرپویا با همکاری ترانه سرایانی همچون پرویز وکیلی، تورج نگهبان و داریوش روشن به اجرای ترانه هایی پرداخت. همچنین او علاقه ی خاصی به جهانگردی و مسافرت به آسیای دور و نقاط ناشناخته ی جهان و هنر جهانی داشت.
او در آبان ۱۳۵۷ با هنرجوی کلاس گیتارش، دوشیزه فهیمه ملک ازدواج کرد، که حاصل این پیوند فرزند پسریست با نام خودش عباس مهرپویا که در سال ۱۳۶۰ در تهران به دنیا آمد. او در ۴ خرداد ۱۳۷۱ در اثر ابتلا به سرطان پس از تحمل دو سال بیماری درگذشت، پیکر او در امامزاده عبدالله شهر ری به خاک سپرده شد.
سایت عباس مهرپویا: www.abbas-mehrpouya.com

عباس مهرپویا

عباس مهرپویا

عباس مهرپویا

عباس مهرپویا

عباس مهرپویا

عباس مهرپویا

عباس مهرپویا

عباس مهرپویا

هیچ نظری موجود نیست: