۱۳۹۳ خرداد ۱۰, شنبه

فیلم «گاو» بر پرده سینما های فرانسه

محمد حقیقت: به همت یک پخش کننده فرانسوی که فقط  فیلم های قدیمی و آثار گرانبهای تاریخ سینمای جهان را خریداری و پخش می کند، این اثر داریوش مهرجوئی از روز چهار شنبه 4 ژوئن در پاریس بر پرده می آید.

این فیلم بعد از پاریس در شهرستان ها نیز اکران خواهد شد.
به گزارش بانی فیلم،  اولین حضور جهانی گاو مربوط به چهل و پنج سال پیش و درجشنواره ونیز 1971 بود، که آقای والتر، یک فرانسوی فیلم شناس که با داریوش مهرجوئی آشنایی داشت، این فیلم را به جشنواره معرفی کرده بود. این نکته را خود آقای والتر، سال ها پیش که برای دیدن فیلم ها در جشنواره فیلم های ایرانی به سینمای اتوپیا در پاریس می آمد، به من گفت.
«گاو» در جشنواره ونیز بدون زیر نویس به نمایش درآمد با این وجود به خاطر قدرت تصویری شگرف و میزانس و سناریو درخشان و بازی های ستایش آمیز این فیلم، توجه بسیاری را به خود جلب کرد و توانست جایزه منتقدین بین المللی را جشنواره و نیز همان سال را به دست آورد.
«گاو» سپس راهی جشنواره شیکاگو شد و جایزه هوگو نقره ای را برای عزت الله انتظامی به ارمغان آورد. این نخستین جایزه برای یک هنرپیشه ایرانی در صحنه جهانی است«گاو» همچنین در بخش پانزده روز کارگردانان جشنواره کن سال بعدش به نمایش در آمد و رفته رفته، داریوش مهرجوئی، تنها پرچمدار سینمای ایران در آن روزها، در صحنه جهانی به حساب می آمددر همان زمان، فیلم در تهران به نمایش عمومی در آمد و پخش محدود داشت، اما هرگز موقعیتی فراهم نشد که بر پرده عمومی سینماهای جهان در آید.


عزت الله انتظامی در فیلم گاو

حالا و بعد از 45 سال که از ساخت آن می گذرد، موقعیتی پیش آمده که برای اولین بار، به جز ایران، بر پرده سینما های بین المللی درآیدهنگامی که پخش فرانسوی تمایل نشان داد که حقوق «گاو» را خریده و به نمایش درآورد، تنها یک کپی 35 میلیمتری بسیار صدمه دیده و غیرقابل نمایش در فرانسه وجود داشت. از سوئی  زیرنویس فرانسوی آن چندان خوب نبود. لذا تصمیم گرفته شد کپی جدید به شکل دیجیتال در تهران تهیه شود و با زیرنویسی کردن فیلم به زبان فرانسه که مسئولیتش برعهده من گذاشته شد. این فیلم تاریخ سینمای ایران در فرانسه به نمایش درآید.
به همین خاطر و پس از مدت ها صرف وقت و حل شدن مسائل حقوقی فیلم به کمک بنیاد فارابی و بویژه آقای امیر اسفندیاری، کپی فیلم با کیفیت درخشان که در تهران درست شده بود، به پاریس رسید؛ کار لابراتور ایران در این زمینه ستودنی است.
در بروشور فیلم که پخش کننده فرانسوی در اختیار منتقدان قرار داده، جدا از دو نقد کوتاه توسط نویسندگان فرانسوی و نوشتاری درباره داریوش مهرجوئی، معرفی غلامحسین ساعدی، نویسنده نمایشنامه «گاو» و همکار مهرجویی در نگارش سناریو، از عزت الله انتظامی نیز تجلیل شده است. در صفحه دیگری، نویسنده مطلب به اهمیت موقعیت این فیلم در تاریخ سینمای ایران پرداخته است.
گفتنی است فیلم «گاو» از چهارشنبه همین هفته در سینما رفله - خیابان شامپولیون - منطقه پنجم پاریس جنب دانشگاه سوربن، به نمایش در می آید. کارگردان، داریوش مهرجوئی، نیز در روز افتتاحیه فیلم در جلسه بحث و گفتگو شرکت خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: