۱۳۹۳ فروردین ۳۱, یکشنبه

یادی از نادره - حمید خیرآبادی - در چهارمین سالروز درگذشتش + عکس / ثریا بهشتی: شاید نادره تنها کسی بود که بسیار برایم صمیمی، خونگرم و مهربان بود

قدیمی ها: حمیده خیرآبادی معروف به نادره و ملقب به مادر سینمای ایران بازیگر سینمای ایران، چهار سال است که در میان ما نیست.

او زاده رشت در استان گیلان مادر ثریا قاسمی دیگر بازیگر سینمای ایران است. این بازیگر باسابقه سینمای ایران در سال های پیش از انقلاب با نام هنری «نادره» هنرنمایی می کرد. وی در بامداد ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ در سن ۸۶ سالگی و به علت کهولت سن درگذشت.
نادره در سن ۱۳ سالگی ازدواج کرد و تحصیلاتش را تا دیپلم ادامه داد. در سال ۱۳۲۶ وارد تاتر و در سال ۱۳۳۲ با فیلم «میهن پرست» وارد سینما شد. از جمله مجموعه های تلویزیونی خیرآبادی می توان به «پدرسالار»، «تلخ و شیرین»، «خانه سبز»، «همه فرزندان من» اشاره کرد. مراسم خاکسپاری او در سکوت خبری در ۳۱ فرودین در بهشت زهرا برگزار شد.

ثریا بهشتی: شاید نادره تنها کسی بود که بسیار برایم صمیمی، خونگرم و مهربان بود

ثریا بهشتی

قدیمی ها - علی رجبی: ثریا بهشتی، هنرپیشه سال های دور سینما است که شایعه درگذشت ایشان در سال های اخیر نقل بعضی از هنرمندان و هنردوستان گردیده بود، خوشبختانه ایشان در سلامتی کامل و در شمال ایران سکونت دارند. بارها با ثریا بهشتی برای یک گفتگوی اختصاصی در قدیمی ها تماس گرفتیم، ولی نتوانستیم رضایت این هنرپیشه محبوب سینما جلب کنیم، زیرا ایشان نیز مثل فروزان خود را در سکوت کامل خبری قرار داده اند.
امروز بعد از مدت های طولانی شخصا با ایشان تماس گرفتم و درباره گفتگو با وی صحبت کردم، ولی ایشان گفتند: من اصلا اهل هیچ مصاحبه ای نیستم. نا امیدی باری دیگر بر من وارد شد، ناگهان نام «حمیده خیر آبادی» را به زبان آوردم و خواستم در مورد نادره به مناسبت سالگرد درگذشتش صحبت کند، شاید همین موضوع باعث شد که ثریا سکوت خود را بشکند و دقایقی از ایشان برای ما بگوید.
ثریا بهشتی به مناسبت چهارمین سالروز درگذشت حمیده خیر آبادی گفت: من با زنده یاد حمیده خیرآبادی دوستی بسیاری نزدیکی غیر از مسائل کاری داشتم و با او همیشه در معاشرت بودم، دوستی من با او مربوط به کارهای سینمایی نمی شود. شاید او تنها کسی بود که بسیار برایم صمیمی، خونگرم و مهربان بود. من از او هر چه خاطره دارم دارم چه در مهمانی های خصوصی و چه در پشت صحنه فیلم ها خاطرات شیرین است که کم نیستند و اصلا خاطره بدی از خود به جا نگذاشته است. زمانی که فوت کردند بسیار نارحت شدم و از این بابت ناراحت هستم که نتوانستم موقع فوت او در تهران و در مراسم ختم ایشان باشم، چون من حتی با دیدن منزل مسکونی او خاطرات بیشتری برایم زنده می شد. هنوز با گذشت این سال ها بسیار دلتنگ او می شوم و هر لحظه به یاد او هستم.
وقتی از  ثریا بهشتی پرسیدم، آخرین تماس و دیدار شما با حمیده خیر آبادی چه موقعی بود؟ ایشان پاسخ داد: یادم می آید در حدود سه الی چهار ماه قبل از فوت، من به ایشان زنگ زدم و برای یک مهمانی از او دعوت به عمل آوردم.
در پایان از او پرسیدم چرا هنرمندانی مثل شما و خانم فروزان که در میان مردم بسیار طرفدار دارند، خود را در سکوت کامل خبری قرار می دهند؟ او گفت: باید به مردم عزیز کشورم که همیشه نسبت به من لطف دارند و داشتند بگویم برای تک تک آن ها آرزوی موفقعیت و سلامتی دارم، از این بابت بسیار خوشحال هستم که نسل امروز و افراد قدیمی هنوز به یاد من هستند و مرا در فیلم ها می بینند. شاید متاسفانه یا خوشبختانه من و بعضی از هنرمندان ترجیح دادیم که در سکوتی کامل به سر ببریم و آن چهره و خاطراتی را که در گذشته در ذهن مردم قرار دادیم را همان گونه باقی بگذاریم.

نادره، منوچهر وثوق، ایرن، ناصر ملک مطیعی و جهانگیر فروهر

نادره در جمع هنرپیشه های سریال تلخ و شیرین

روح الله مفیدی، ناصر ملک مطیعی و نادره 

سپیده و نادره

شهرزاد آرمانی و نادره

محمدعلی فردین، شورانگیز طباطبایی و نادره

ایرن، فرانک میرقهاری و نادره 

ایرن، نادره و فرانک میرقهاری

نادره

۵ نظر:

مهرداد گفت...

خدا رحمت شان کند

مرحوم نادره هنرمند دوست داشتنی وخیلی خیلی ایرانی ای بودند، یعنی نماد مادر های ایرانی بودند ،

مادری صددر صد ایرانیِ اصیل وخالص ،

فکر می کنم خانم ثریا بهشتی نازنین هم همین احساس وهمین نگاه را نسبت به ایشان داشته اند و دارند.

وخدا را شکر که حداقل چندکلامی حرف های ثریای عزیز را خواندیم کاشکی در مورد دیگر دوستان شان باز هم صحبت کنند.

ناشناس گفت...

با اینکه زمان انقلاب فقط 12 ساله بودم ولی خاطرات زیبای سریالهای اون زمان و بخصوص تلخ و شیرین هنوز بیادمه ، روح تمام هنرمندان کوچ کرده شاد

Vahdat doost گفت...

Pir shodan baraay-e Zibaaroyaan-e cinema besyaar sakht ast.

Az Peyman va Foroozan Zibaa tar dar cinema naboodeh va nakhaahad bood.
Har 2 ham haazer nistand kasi chehrey-e emrooz aanhaa raa bebinad.

Manouchehr Vossough, Simin Ghaffari, Pouri Banai, hame Zibaa boodand va hanooz ham Jazaab hastand.

Peyman va Foroozan-e aziz har Sen-o-saali Zibaay-ee khaas khod raa daarad.
Hanooz ham Jazaab hastid. Az posht-e pardeh biroon beeyaaid.

ناشناس گفت...

یادش بخیر زنده یاد نادره چقدر نقشهایش راشیرین بازی می کرد بخصوص در فیلم " خوشگل خوشگلا " که درنقش مادر سه دختر بود .

ناشناس گفت...

چقدر مظلومانه و بدون اطلاع دوستدارانش به خاک سپرده شد من فکر میکنم خانواده زنده یاد اجبارا تن به این کارداده اند واقعا حق این هنرمند خوب و نازنین این بود ؟!