۱۳۹۲ اسفند ۲۲, پنجشنبه

امور خیریه به جای مراسم چهلم بهمن فرزانه

به گفته خواهر بهمن فرزانه، مراسم چهلم این مترجم و نویسنده فقید برگزار نمی شود و هزینه آن صرف امور خیریه خواهد شد.

ستاره فرزانه خواهر بهمن فرزانه به ایسنا، گفت: برای چهلم برادرم هیچ برنامه رسمی ای نداریم. احتمالا بعد از ظهر روز 28 اسفندماه به بهشت زهرا می رویم و در روز چهلم که 29 اسفند است، فقط با اعضای درجه یک خانواده دور هم جمع می شویم.
او در ادامه اظهار کرد: می خواهیم هزینه برگزاری مراسم را صرف امور خیریه کنیم؛ همان طور که در روز هفتم همین کار را کردیم. بخشی از این هزینه ها را به شیرخوارگاه رفیده و بخشی از آن را به دو خانواده نیازمند می دهیم. برادرم چه وقتی که از ایران دور بود، چه زمانی که این جا بود، همیشه پیگیر کارهای خیر بود و حالا هم که خیلی دورتر از ماست، حتما با این کار خوشحال می شود. این کارها جزو اعتقادات و وظایف ماست و امیدوارم خداوند به ما توان بدهد تا آن ها را ادامه بدهیم.
بهمن فرزانه در سال 1317 در تهران به دنیا آمد و هفدهم بهمن ماه بعد از یک دوره بیماری در بیمارستان درگذشت و پیکرش در قطعه نام آوران بهشت زهرا (س) آرام گرفت.
فرزانه دوران تحصیل خود را در تهران گذراند. بعد از دیپلم برای ادامه تحصیل به ایتالیا رفت. مدت یک سال زبان ایتالیایی آموخت، سپس به مدرسه مخصوص مترجمی رفت و مدت چهار سال مشغول تحصیل در رشته زبان های ایتالیایی، انگلیسی و فرانسه شد. بعد از پایان تحصیل به مدت دو سال نیز زبان اسپانیایی را فراگرفت. یک سال هم دانشکده ادبیات رم را گذراند، ولی بعد آن را رها کرد. او همچنین در مدرسه تئاتر، دوره نمایشنامه نویسی و فیلم نامه نویسی را گذراند.
فرزانه اولین ترجمه خود را به نام «پرنده شیرین جوانی» اثر تنسی ویلیامز در سن 25 سالگی انجام داد. سپس در همکاری با مؤسسه فرانکلین، به ترجمه کتاب های جیبی پرداخت.
این مترجم کتاب هایی را از گابریل گارسیا مارکز، آلبا دسس پدس، گراتزیا کوزیما دلدا، لوئیچی پیراندلو، آنا کریستی، اینیاتسیو سیلونه، روآلد دال، گابریل دانونزیو و واسکو پراتولینی به فارسی برگردانده  است.

هیچ نظری موجود نیست: