برج آزادی
یکی از نمادهای شهر تهران است که در سال ۱۳۴۹ خورشیدی به
دست معمار ایرانی، حسین امانت با نام برج شهیاد آریامهر، به دستور فرح پهلوی برای یادبود
جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران طراحی و ساخته شد.
این برج، پس
از انقلاب ۱۳۵۷ به نام «برج آزادی» معروف گردیده است. تا
به حال از هزینه های ساخت این برج سندی ارائه نشده است. در حال حاضر مجموعه فرهنگی
و هنری برج آزادی تحت نظر بنیاد فرهنگی و هنری رودکی اداره می گردد. برج آزادی در ایران،
نمونه ای از نماد و نشانه های شهری است که معماری شاخص آن، تلفیق طاق های معماری پیش
از اسلام (دوره هخامنشیان و ساسانیان و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی زیبا به لحاظ
معماری است. در این طرح، معمار حتی به جزئیات اجرای بنا و نحوه چیدمان سنگ های نما
دقت وافری مبذول داشته تا در نهایت جزء جزء اجزا به کل واحدی بدل گردند.
برج آزادی
به صورت یک یادمانی ساخته شده است و به عنوان یک نماد شهری مورد توجه است. بر پایه
نظرسنجی های انجام شده اکثریت شهروندان تهرانی برج آزادی را به عنوان نماد شهر تهران
معرفی کرده اند.
تاریخچه برج
آزادی به سال ۱۳۴۵ خورشیدی برمی گردد. در این سال طرح یک نماد
شناسایی ایران میان معماران ایرانی به مسابقه گذاشته شد و در پایان طرح مهندس حسین
امانت بیست و چهار ساله و دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران برنده و برای
ساخت برگزیده شد. عملیات ساخت برج آزادی در یازدهم آبان ۱۳۴۸
خورشیدی
آغاز شد و پس از بیست و هشت ماه کار، در ۲۴ دیماه ۱۳۵۰
با
نام برج شهیاد به بهره برداری رسید.
در جشن گشایش
این برج که در سمت غرب شهر تهران جای دارد، محمدرضا شاه پهلوی و همسرش شهبانو فرح پهلوی
حضور داشتند و منشور حقوق بشر کوروش بزرگ (نخستین نوشته حقوق بشر از کوروش کبیر، پادشاه
هخامنشی) برای نخستین بار در این مکان پرده برداری شد.
معماری برج
آزادی تلفیقی از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی است. این بنای سه طبقه
دارای چهار آسانسور و دو راه پله و ۲۸۶ پلکان است.
در محوطه زیرین آزادی چندین سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه، موزه و... قرار دارد.
طول این بنا ۶۳ متر، ارتفاع آن از سطح زمین ۴۵
و
ارتفاع از کف موزه ۵ متر است.گفته
می شود در ساخت برج آزادی چهل و شش هزار قطعه سنک بریده و پرداخت شده به کار رفته است.
حسین امانت
می گوید: این بنا به گذشته های درخشان تاریخ ایران نظر دارد؛ به دورانی که ایران در
ادبیات، هنر، معماری، صنایع دستی، علوم مختلف و خیلی چیزهای دیگر سرآمد بود. من می
خواستم جمع بندی خودم از اینها را در آزادی ارائه کنم تا اگر کسی از خارج می آید یا
حتی مردم ایران بدانند که این اثر به کجا و به کدام فرهنگ مربوط می شود.
در این بنا،
قوس اصلی وسط برج، نمادی از طاق کسری مربوط به دوره پیش از اسلام (دوره ساسانی) است
و قوس بالایی که یک قوس شکسته است از دوران بعد از اسلام و نفوذ اسلام در ایران حرف
می زند. رسمی سازی هایی که بین این دو قوس را پر می کند، خیلی ایرانی است و من آن را
از گنبد مساجد ایران الهام گرفته ام. اساسا تکنیک گنبد سازی در ایران خیلی جالب است
و شما در هر مسجدی که می روید، یک چیز تازه ای می بینید. در این گنبدها که نشانه نبوغ
ایرانی است، معماران قدیم از قاعده مربع بنا وارد دایره گنبد شده اند و این کار را
با کمک رسمی بندی ها و مقرنس کاری های بسیار زیبا انجام داده اند. در برج آزادی هم
همین کار انجام شده. هندسه بنا یک هندسه مربع مستطیل است که از روی چهار پایه خود می
چرخد و ۱۶ ضلعی می شود و بالاخره به صورت یک گنبد
شکل می گیرد. البته شما این گنبد را از بیرون نمی بینید، اما از داخل برج قابل مشاهده
است.
دو طبقه داخل
برج، یکی بالای قوس طاق اصلی و دیگری زیر گنبد است که با آسانسور به آن می رسید. این
طبقه که به عنوان نمایشگاه طراحی شده با گنبدی از بتن سفید پوشیده شده. این گنبد مقرنس
ایرانی را به نوع تازه ای اجرا می کند و ارتفاع آن از بام آزادی بیرون می زند و از
بام دیده می شود که با کاشیهای فیروزه ای معرق ایرانی پوشیده شده است. مصرف بتن سفید
در این قسمت و در سالن پذیرایی آن، در آن زمان یک کار جدیدی در ایران بود.
این بنا سنگ
هایی دارد که در قسمت پایین برج ۳٫۲
متر
طول و ۱٫۶ متر ارتفاع
دارند و کار دست سنگتراشان است» «این سنگ ها با بتن و آهن ضد زنگ به هم چسبیده اند
و پشت آنها یک سطح خشن است که روی آن نلغزند. ولی هر سنگی کنار سنگ دیگر با یک ماده
قابل انعطاف بندکشی شده است. چیزی شبیه به لاستیک که قابل انعطاف است.
نقش های داخلی
برج، تلفیقی از سنت و مدرنیسم است به خصوص سقف طبقه دوم. در ورودی برج، هریک از لنگه
های سنگی درها، حدود ۵/۳تن وزن دارد. جنس این
سنگ ها از گرانیت است. برج دو آسانسور دارد که از دیواره های برج بالا می روند. آسانسور
اول دو طبقه را طی می کند و به سقف سیمانی می رسد سپس از آسانسور دوم استفاده می شود.
هیچ یک از سقف ها بسته نیستند و همه آنها به فضای بالاتر راه می یابند.
به گفته حسین
امانت: نقوشی که در میدان هست و باغچه ها و گل کاری ها را شکل می دهد، از طرح داخلی
گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان الهام گرفته شده؛ منتها هندسه دایره گنبد تبدیل به بیضی
شده است. روابط لگاریتمی جالبی در هندسه و ابعاد گنبد مسجد شیخ لطف الله هست که دانش
عمیق ریاضی معماران ایران در دوره های گذشته را نشان می دهد.
طرح آب نما
و فواره ها هم ملهم از باغ های ایرانی است. همین طور شیب میدان با دقت و به منظور خاصی
طراحی شده، حد ارتفاع برج آزادی ۴۵ متر است؛ چون
نزدیک فرودگاه مهرآباد قرار گرفته و نمی شود بلندتر از این ساخت. ولی من می خواستم
وقتی به بنا نزدیک می شوید به طرف بالا بروید، در حالی که بالا بردن بنا ممکن نبود.
ما برای این که مشکل ارتفاع را حل کنیم، یک سرازیری در میدان بوجود آوردیم. یعنی شما
از طرف فرودگاه که وارد میدان می شوید به شکل سرازیر به برج نزدیک می شوید و می رسید
به آن آب نمای دایره شکل و وقتی به بنا نزدیک می شوید، دوباره بالا می آیید. زمین زیر
برج کاملا صاف است. این صافی و آن شیب میدان وقتی به هم می رسند، خط های قوسی جالبی
را ایجاد می کنند.
۲ نظر:
بسیار زیبا وماندگار است این برج شهیاد که چهل و دوسال است با افتخار بر هنر ایرانی ، خودنمایی می کند .
این برج در نگاه جهانی نماد ایران است ، وبرای ما ایرانیان نماد تهران عزیز و دوست داشتنی و پُر از خاطرات و زیبایی .
درود بر کسانی که فکر ایجاد این بنا را کردند ودرود بر هنرمندی که آن را طراحی کرد وهمچنین جاودان باد خاطره ی مجریان وسازندگان این برج عظیم،
این برج که آنزمان به آن بنای میدان شهیاد هم می گفتند ،در آغاز پخش خبر از شبکه سراسری تلویزیون ملی ایران نشان داده میشد و سپس فریدون فرح اندوز با آن صدای نافذ وچهره ی زیبا می گفت :
خانم ها آقایان سلام
بايد گفت که هيچ نمادي نمي تواند جاي برج آزادي/شهياد را بگيرد. اين برج همچنان نماد شهر تهران خواهد ماند.
بدون رقيب
البته وقتي نتوانستند بزرگي اين کار را ناديده بگيرند برخي به بيهودهگويي روي اوردند و شمردن سنگ هاي بالاي برج را آغازيدند! که اين نماد چيست و آن نماد چيست!
ارسال یک نظر