۱۳۹۲ بهمن ۲۲, سه‌شنبه

ماجرای تاسیس بانک ملی توسط رضا شاه و پیام فخرالدوله و عرق فروش ارمنی + عکس

قدیمی ها - عذرا مجیبی: می گویند وقتی رضا شاه تصمیم گرفت بانک ملی را تأسیس کند برای بازاری ها پیغام فرستاد که از بانک ملی اوراق قرضه بخرند. هیچکدام از تجار بازار حاضر به این کار نشد.

وقتی خبر به خانم فخرالدوله، مالک بسیار ثروتمند، خواهر مظفرالدین شاه و مادر مرحوم دکتر امینی رسید به رضاشاه پیغام فرستاد که مگر من مرده ام که می خواهی از بازار پول قرض کنی؟ من حاضرم در بانک ملی سرمایه گذاری کنم و به این ترتیب بانک ملی با پول خانم فخرالدوله تأسیس شد.
یکی از قوانینی که در زمان رضا شاه تصویب شد قانون روزهای و تعطیلی مغازه ها و ادارات بود. به این ترتیب هر کسی به خواست خود و بدون دلیل موجهی نمی توانست مغازه اش را ببندد. روزی رضاشاه با اتوموبیلش از خیابانی می گذشت که متوجه شد مغازه ای بسته است. ناراحت شد و دستور داد که صاحب آن مغازه را پیدا کنند و نزد او بیاورند. کاشف به عمل آمد که صاحب مغازه یک عرق فروش ارمنی است. آن مرد را نزد رضاشاه آوردند.
شاه پرسید: پدر سوخته چرا مغازه ات را بسته ای؟ مرد ارمنی جواب داد قربانت گردم امروز روز قتل مسلم بن عقیل است و من فکر کردم صلاح نیست در این روز عرق بفروشم. شاه دستور تحقیق داد و دیدند که حق با عرق فروش ارمنی است. آن وقت رضا شاه عرق فروش را مرخص کرد و رو به همراهانش کرد و گفت: در این مملکت یک مرد واقعی داریم آن هم خانم فخرالدوله است و یک مسلمان واقعی داریم آن هم قاراپط ارمنی است.


رضا شاه

بانک ملی ایران

۳ نظر:

رضا گفت...

روح همشون شاد

ناشناس گفت...

یاد رضاشاه کبیر پدر وطن پرست ایران آریایی گرامی باد
یاد عرق فروشان ارمنی گرامی باد

سيد عثمان گفت...

مجدد و پدر ایران نوین