۱۳۹۲ بهمن ۹, چهارشنبه

برای بزرگداشت هما روستا در جشنواره فیلم فجر: «همایی» که با «پرنده کوچک خوشبختی» آمد

«پرنده کوچک خوشبختی» که روی پرده سینماها نشست، چهره ای تازه را به سینمای ایران آورد؛ همایی با آوایی دلنشین و نقش هایی کم شمار اما ماندگار.

هما روستا پیش تر هم در فیلم «گزارش یک قتل» به کارگردانی محمدعلی نجفی بازی کرده بود اما با بازی در «پرنده کوچک خوشبختی» بود که تماشاگران سینما بیشتر او را شناختند.
این بازیگر پر کار نبود، اهل جنجال و هیاهو هم نبود اما تاثیرگذار بود. آنقدر تاثیرگذار که جشنواره سی و دوم فیلم فجر تصمیم گرفت برایش نکوداشتی برگزار کند و در ادامه گزارش ایسنا، هم به انگیزه همین نکوداشت منتشر می شود.
شمار فیلم هایی که هما روستا بازی کرده به زحمت به اندازه انگشتان دو دست می رسد اما علاقه مندان سینما صدای تاثیرگذاری را از یاد نمی برند که در فیلم «مسافران» بهرام بیضایی با لحنی خاص می گفت: «ما به تهران نمی رسیم ...» همچنانکه بازی فراموش نشدنی دیگرش در فیلم «از کرخه تا راین» ابراهیم حاتمی کیا نیز در ذهن سینما دوستان ایران ماندگار است.
تماشاگران تئاتر اما او را از صحنه می شناختند. بازیگری که به هم به واسطه بازی خودش و هم به واسطه همسرش حمید سمندریان کارگردان شناخته شده تئاتر، نام و چهره ای مشهور در هنر نمایش داشت.
او با بازی در نمایش های «بازرس» (عزت الله انتظامی)، «سرباز لاف زن» (دیلمقانی)، «بازی استریندبرگ» (حمید سمندریان)، «مرغ دریایی» (حمید سمندریان)، «مرده های بی کفن و دفن» (حمید سمندریان)، «ازدواج آقای می سی سی پی» (حمید سمندریان)، «دایی وانیا» (پری صابری) و کارگردان نمایش های «باغ وحش شیشه ای» (تنسی ویلیامز)، «زمستان» (امید سهرابی)، «سانتاکروز» (ماکس فریش)، «آنتیگونه در نیویورک» (ماکس فریش) هنرمندی شناخته شده در تئاتر است.
این هنرمند سال گذشته با بازی در نمایش «باغ آلبالو» به کارگردانی حسن معجونی به یکی از آرزوهایش رسید.


زنده یاد حمید سمندریان و هما روستا

او بعد از درگذشت همسرش حمید سمندریان در تیر 91 بیشتر فعالیت خود را صرف رسیدگی به امور آموزشگاه هنری سمندریان کرد و اردیبهشت امسال همزمان با سالروز تولد همسرش آکادمی سمندریان را راه اندازی کرد. هما روستا که در کنار بازیگری به کارگردانی هم گرایش دارد، سال گذشته تصمیم داشت نمایش «آناکارنینا» را بر اساس رمان معروف تولستوی به صحنه ببرد. متن این نمایش را محمد چرم شیر نوشت و روستا آن را با بازیگرانی چون حسن معجونی، ترانه علیدوستی، رضا بهبودی، اشکان خطیبی، نگار عابدی، هومن کیایی، شبنم فرشادجو، ستاره پسیانی، ندا جبرائیلی و محمد چرم شیر با هدف کمک به زلزله زدگان آذربایجان در فرهنگسرای اندیشه نمایشنامه خوانی کرد که با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان روبرو شد. بنا بود این نمایش مهر ماه امسال در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برود اما اجرای آن به زمان دیگری موکول شده است.
تماشاگران سی و دومین جشنواره فیلم فجر در برنامه افتتاحیه این جشنواره، مستندی خواهند دید با نام«حمید همای» که زندگی هنری هما روستا و همسرش زنده یاد حمید سمندریان را مرور خواهد کرد. این فیلم توسط محمدعلی سجادی کارگردان ساخته شده است.
بانوی هنرمند ما در نبود همسرش حمید سمندریان سعی می کند همه چیز را مثل روال گذشته حفظ کند، آموزشگاه هنری سمندریان به همان روال قبلی کارش را ادامه می دهد و خانه این زوج هنرمند هم مثل قبل است با این تفاوت که در جای جای خانه تصاویر متفاوتی از مرد غایب این خانه به چشم می آید.
در خانه قشنگ این زوج، در کنار عکس های تئاتر هایی که متعلق به سال های دور است، عکس های خانوادگی هم هست، عکس هایی از نوزادی کاوه که تنها فرزند این زوج است در آغوش هما روستا، عکس هایی از روزگار جوانی زنی که چهل سال در کنار حمید سمندریان زندگی کرده است.
همسر او که در خانه آن همه مهربان و رام بود در کار بسیار سختگیر و دیکتاتور بود. سمندریان به هما که او را «همایی» می خواند یاد داد مسئول باشد و زندگی مشترک را از کار جدا کند.
هما روستا زاده ۱۳۲۵ خورشیدی در تهران است. او مدرک فوق لیسانس خود را از دانشکده هنرهای دراماتیک بخارست در کشور رومانی دریافت کرد و در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و در رشته شیمی مشغول به تحصیل شد ولی آنرا نیمه تمام گذاشت تا یکی از بازیگران خوب تئاتر و سینمای ایران باشد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
هما روستا متولد 1323 است و در نُه سالگی یعنی سال 1332 به همراه پدرش به اتحاد جماهیر شوروی رفت. اوبعد از بازگشت درسال 49 به ایران، سال 1350 در اولین فیلم سینمایی اش به نام "دیوار شیشه ای " به کارگردانی ساموئل خاچیکیان به همراه پوری بنایی آرمان سید علی میری و ژاله سام بازی کرد .

شاهین - میم