۱۳۹۲ دی ۵, پنجشنبه

نکوداشت هما روستا در جشنواره سی و دوم فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر از یک عمر تلاش هما روستا بازیگر سینمای ایران تقدیر می کند.

به گزارش مهر، هما روستا در کارنامه هنری خود فعالیت های پرشماری در حوزه بازیگری به ثبت رسانده است. کارنامه روستا او را از سایر بازیگران سینمای ایران در سبک و اجرا متمایز می‌کند تا آنجا که کارشناسان و منتقدان سینما و تئاتر در ایران از او به عنوان هنرمندی که با ارائه سبکی ویژه سعی در پیوند بین سینما و تئاتر داشت، یاد می کنند.
هما روستا که مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشکده هنرهای دراماتیک بخارست دریافت کرده، تا کنون در چند دوره برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن بوده است.
حضور هما روستا در سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر، با بازی در فیلم «گزارش یک قتل» به کارگردانی محمدعلی نجفی آغاز شد. روستا در سال 1366 در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» ساخته پوران درخشنده بازی کرد و نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر در همان سال شد. «روستا» سال 1368 در فیلم تمام وسوسه های زمین به کارگردانی حمید سمندریان نقش آفرینی کرد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شد. در سال 1369 جایزه بهترین بازیگر جشنواره فرهنگی هنری روستا  به هما روستا برای بازی در فیلم «ملک خاتون» به کارگردانی حسن محمدزاده رسید. 
دهه هفتاد را می توان دوران  شکوفایی و اوج هنرنمایی هما روستا نام گذاشت. وی این دهه را با بازی در فیلم «مسافران» ساخته بهرام بیضایی آغاز کرد. روستا سال 1371 در فیلم به یاد ماندنی «از کرخه تا راین» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا نقش آفرینی کرد و بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شد.
ستاد اجرایی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در نظر دارد، مراسم نکوداشت بانوی سینمای ایران  را برگزار کند. فیلم بزرگداشت هما روستا توسط محمد علی سجادی کارگردان ایرانی ساخته می شود.
مستند «حمید همای» زندگی هنری هما روستا و همسرش زنده یاد حمید سمندریان را مرور خواهد کرد. کار ساخت این فیلم مستند به تازگی آغاز شده و به دلیل فرصت کم تا جشنواره فیلم فجر آماده نمی شود اما به گفته محمد علی سجادی کارگردان فیلم حمید همای قرار است کلیپ های برگزیده فیلم در ایام برگزاری جشنواره در آیین های ویژه نکوداشت پخش شود.

هیچ نظری موجود نیست: