۱۳۹۲ دی ۲, دوشنبه

مرکز تلفن 118 تهران 1354 + عکس

در سال ۱۲۶۵ شمسی، برای اولین بار در ایران، یک رشته سیم تلفن بین تهران و شاهزاده عبدالعظیم به طول ۷/۸ کیلومتر توسط شرکت بوآتال بلژیکی که امتیاز راه آهن ری را داشت کشیده شد.

پیج فیس بوک «عکس های تاریخی» نوشت: مرحله دوم فناوری مخابرات در تهران از سال ۱۲۶۸ شمسی یعنی ۱۳ سال پس از اختراع تلفن با برقراری ارتباط تلفنی بین دو ایستگاه ماشین دودی تهران و شهر ری آغاز شد. پس از آن بین کامرانیه در منطقه شمیران و عمارت وزارت جنگ در تهران و سپس بین مقر ییلاقی شاه قاجار در سلطنت آباد سابق و عمارت سلطنتی تهران ارتباط تلفنی دایر شد.
در سال ۱۲۸۷ شمسی وزارت تلگراف با وزارت پست ادغام و به نام وزارت پست و تلگراف نامگذاری شد. در سال ۱۳۰۲ شمسی قراردادی برای احداث خطوط تلفنی زیرزمینی با شرکت زیمنس و هالسکه منعقد شد و سه سال بعد در آبان ماه ۱۳۰۵ شمسی تلفن خودکار جدید بر روی ۲۳۰۰ رشته کابل در مرکز اکباتان آماده بهره‌برداری شد. در سال ۱۳۰۸ شمسی امور تلفن نیز تحت نظر وزارت پست و تلگراف قرار گرفت و به نام وزارت پست و تلگراف و تلفن نامگذاری شد. در سال ۱۳۸۳ وزارت پست و تلگراف و تلفن به نام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تغییر نام یافت.
تاریخچه فعالیت مرکز اطلاعات تلفنی 118 را می توان طی چهار دوره ابتدائی (قبل از سال 1337)، گردونه (1354 - 1337)، میکروفیلم (1373- 1354) و کامپیوتر (از سال 1373 به بعد) معرفی نمود.

مرکز تلفن ۱۱۸ تهران 1354

دوره ابتدائی: تا قبل از سال 1337 راهنمائی مشترکین تلفن تهران و سایر متقاضیان اخذ اطلاعات تلفنی بصورت منطقه ای و با ابزار ساده همانند لیست های مشترکین، در خود مراکز تلفنی که در آن سال ها از سه مرکز (دانشگاه، بازار و ملت) تجاوز نمی کرد انجام می پذیرفت.
دوره گردونه: از اوائل سال 1337 به منظور تنظیم و گسترش شبکه اطلاعاتی برنامه ریزی جهت متمرکز نمودن خدمات مذکور شروع و با نصب تعداد 6 گردونه که بعدا به حدود 20 گردونه افزایش یافت و نیز ایجاد خط ارتباطی مستقل با تخصیص شماره خدماتی (08) به آن در همان سال ها بهره برداری نهائی از تجهیزات مذکور آغاز شد. مجموعه اطلاعاتی که این دوره در اختیار مردم قرار می گرفت عبارت بود از: اعلان شماره مشترکین، ساعت ورود و خروج قطارهای مسافربری و بعضا هواپیما، شماره تلفن داروخانه های شبانه روزی، پزشکان و...
دوره میکرو فیلم: با توسعه مراکز تلفن شهری ودرپی افزایش مشترکین تلفن، سیستم کراسبار (L.M.T ) به همراه دستگاه های میکروفیلم (V.O.R) خریداری شد که کار نصب آن طی سال های 50 تا 53 پایان یافت و بهره برداری از آن در سال 1354 با تخصیص شماره 118 شروع شد.
دوره استفاده از مراکز پیشرفته دیجیتال و سیستم اطلاعاتی کامپیوتری: همزمان با توسعه شبکه تلفنی کشور شبکه اطلاع رسانی 118 و دیگر خدمات کدهای سه رقمی در شهر تهران یک مرکز سوئیچ دیجیتال در سال 1371 نصب و مورد بهره برداری قرار گرفت که در زمان شروع بکار علاوه بر برقراری کد خدماتی 118 برای 24 کد خدماتی دیگر نیز امکانات ارتباطی را فراهم نمود.
با رشد تکنولوژی مخابراتی این مرکز سوئیچ در سال 1381 از نظر سخت افزار و نرم افزار ارتقا یافته و دارای قابلیت استفاده از فن آوری های جدید مخابراتی و اطلاع رسانی همانند سیگنالینگ شماره 7 شد و ظرفیت آن به نسبت 90% افزایش یافت که جهت برقراری ارتباط کد خدماتی 118 با 560 اپراتور و 39 کد سه رقمی دیگر در حال استفاده می باشد.
به موازات توسعه شبکه نیاز به ایجاد یک بانک اطلاعاتی با ظرفیت و سرعت دسترسی بالا احساس می شد که به همین منظور تجهیزات لازم برای ایجاد یک بانک اطلاعاتی از نوع کامپیوترهای ini Frame تهیه و نصب گردید که با پیشرفت فن آوری کامپیوتر در سال 1382 ماشین های فوق ارتقا یافته و دارای توان استفاده از نوآوری های جدید کامپیوتر و اطلاع رسانی گردید.
ایجاد سایت کامپیوتری به منظور پردازش مشخصات مشترکین تلفنی نیز برای اولین بار در سال 1373 شکل گرفت و در طی سال های 81 و 82 سایت کامپیوتری از نظر نوع ماشین و نرم افزارهای وابسته جهت استفاده از فن آوری های نوین اطلاع رسانی توسعه یافت.

هیچ نظری موجود نیست: