۱۳۹۲ آبان ۱۴, سه‌شنبه

هشت سال از درگذشت آغاسی گذشت + عکس



قدیمی ها - علی رجبی: نمی دانم باید از کجا آغاز کرد، چون یاد او، آغازی است بی پایان. واژه ها در وصفش بسیار گنگ هستند، صدای شیرینش در ذهن میلیون ها ایرانی نقش بسته و همیشه جز شادی پیشکشی نداشته. زنده یاد نعمت الله آغاسی را باید از محبوب ترین خوانندگان خواند که با ارمغان آوردن سبک متفاوت در کاباره ها و سینما، یکی از بحث برانگیزترین هنرمندان گردید. مردی که با خواندن خود و حرکات موزون دستمال بر روی سن برای ما لحظه های طلایی را ثبت کرد. در دلش صفای خاصی بود و قلبش پر از محبت، همین را باید بدانیم که صفای او باعث جذب دل ها و کسب لقب فاتح دل ها برای او شد.
امروز هشت سال از فقدان فاتح دل ها، زنده یاد نعمت الله آغاسی این هنرمند ارزنده می گذرد و در این سال ها برای ما و عاشقان هنرش جز افسوس و اندوه چیزی بر جا نمانده، ولی جالب است بدانیم که او همیشه در این سال ها زنده بوده و هست، زیرا مردم این مرز و بوم هنوز ترانه هایش را گوش می کنند و حتی جوانان نسل امروز موسیقی این سرزمین به بازخوانی کارهایش دست می زنند که نمونه آن ترانه «لب کارون» و «آمنه» هست که بسیار بازخوانی شده اند، البته هیچ کدام نتوانسته جای اثر اصلی را بگیرد. در تاریخ هنر ایران نام بزرگ نعمت الله آغاسی تا ابد خواهد ماند و نسل های بعد شایسته تر او را می شناسند و از او یاد خواهند کرد.

علیرضا آغاسی: او مرشد من بود و من مرید او بودم
علیرضا آغاسی

قدیمی ها - علی رجبی: علیرضا آغاسی فرزند ارشد زنده یاد نعمت الله آغاسی می باشد خواننده ای که این روزها مانند پدر خود می خواند و دل مردمی را شاد می کند که با پدرش سال ها خاطره دارند. صدا و سبک علیرضا نیز تداعی کننده زنده یاد نعمت الله آغاسی است. بنده فرصت را غنیمت شمردم و به مناسبت هشتمین سال درگذشت زنده یاد آغاسی با این هنرمند تماسی گرفته و گفتگویی در این رابطه داشتم.

آقای علیرضا آغاسی از بیوگرافی پدر خود برای ما بگویید؟
نعمت الله آزموده ملقب به آغاسی متولد تیرماه سال 1318 است. ملایدالله پدر ایشان اهل اصفهان بوده و به تعلیم علوم قرآنی و طبابت سنتی مشغول بودند، مادر ایشان اهل دزفول بوده و زنده یاد نعمت الله آغاسی به همراه دو برادر و دو خواهر خود در خانواده فقیری در شهر اهواز به دنیا آمده اند. داستان زندگی ایشان بارها در مجلات و کتاب های مختلف نوشته و درون مایه چند فیلم سینمایی قرار گرفته است، داستان جوان فقیری که با پشتکار و ایمان، به اوج شهرت، محبوبیت و موفقیعت می رسد و با احترام و عزت فراوان در وطن خود به دیار باقی می شتابد.

برای شما زنده یاد آغاسی چگونه پدری بود؟
ارتباط من با ایشان جدا از رابطه پدر و فرزندی بود، چرا که آغاسی تمام آن چیرهایی را که من آرزو می کردم، داشت. او مرشد من بود و من مرید او بودم. بهترین الگو برای من اخلاق، رفتار و منش، ایشان بود.

فرزند زنده یاد نعمت الله آغاسی بودن چه مزایایی داشته و دارد؟
میراث آغاسی برای من احترام، محبت و صمیمیت مردم بوده، چرا که همواره خودم را در خانواده ام حس کردم و باعث افتحار من بوده که به هر کجا رفتم همه با من آشنا بودند و با من مثل برادر خودشان برخورد می کردند.

سال ها از درگذشت و نبود این هنرمند می گذرد، این دوران چگونه بر شما گذشت؟
درگذشت عزیزان حقیقت تلخی است که روزگار به آدمیزاد تحمیل می کند. اما درگذشت پدر برای من سخت و سنگین بود، حتی تا جایی که تا مدت ها افسرده و غمگین بودم و هنوز با گذشت این سال ها بیادش منقلب و درهم می شوم.

حرف پایانی شما برای خوانندگان مجله اینترنتی قدیمی ها چیست؟
در آخر از فعالیت شما در مجله اینترنتی قدیمی ها و در امر اطلاع رسانی تشکر کرده و یاد آور می شوم که هرگز مصلحت الهی و اخلاقیات انسانی را فراموش نکنیم. محبت و همدلی، همیاری و همکاری را منش خود قرار داده و شادی را به همدیگر هدیه کنیم.


شهلا همسر آغاسی: آغاسی سایه ای بالای سرم بود
آغاسی و همسرش شهلا

قدیمی ها - مجتبی نظری: شهلا همسر آغاسی در گفتگو با مجله اینترنتی قدیمی ها گفت: از آغاسی بسیار خاطرات خوب در ذهن من هست من در سال 1346 در شیراز عاشق آغاسی شدم و سال 1349 ازدواج کردیم علیرضا اولین پسرم هم سال 1350 به دنیا آمد.
وقتی از شهلا پرسیدم زندگی با یک هنرمند چگونه است، گفت: خیلی خیلی سخت است. و امروزه هم وقتی خاطرات آغاسی یادم می آید خیلی ناراحت شده و ذجر می کشم. آغاسی سایه ای بالای سرم بود. از خانم شهلا درباره رفتار مردم کوچه و خیابان با آغاسی پرسیدم که اینگونه شرح داد: آنقدر خوشحالی و سر و صدا می کردند که واقعا کلافه می شدیم. مردم آغاسی را خیلی دوست داشتند و آغاسی هم مردم را بسیار دوست داشت. نکته ای که الان متوجه اش شدم این است که روز به روز طرفداران آغاسی بیشتر می شوند.
چند وقت پیش که بر مزار آغاسی در امام زاده طاهر کرج رفتم، پیرزنی که آنجا را جارو می زد، گفت: بسیاری از مردم هر روز به مزار آغاسی می آیند و فاتحه می خوانند. شهلا در پایان گفت: از شما و مجله اینترنتی قدیمی ها ممنونم که به یاد آغاسی هستید و برای سالگرد درگذشتش تدارک ویژه نامه دیده اید. با تشکر از آقای سماواتی که هماهنگی مصاحبه با خانم شهلا را انجام دادند.

زنده یاد ایرج ایقانی: آغاسی هیچ وقت از یادم نمی رود
آغاسی، پرویز احسانی و ایرج ایقانی


قدیمی ها - مجتبی نظری: وقتی از زنده یاد ایرج ایقانی که در اکثر برنامه های آغاسی آکاردئون می نواخت خواستیم تا درباره آغاسی خاطره ای بگوید گفت: خاطره با آغاسی زیاد دارم ولی چیزی که یادم می آید اینکه برای کنسرت به آلمان رفته بودیم و همیشه با قطار در حال سفر در آلمان بودیم. موقع هایی بلیط از ما نمی گرفتند و این بلیط ها پیش من می ماند. یک روز به اتفاق یک دوست ایرانی و مرحوم آغاسی در خانه ای نشسته بودیم که دوست ایرانی به من گفت: بلیط ها پیش من نیست و گفت: برویم به باجه بلیط فروشی و بگوییم که بلیط هایمان را گم کرده ایم و قسمتی از پول را به ما برمی گرداندند. مرحوم آغاسی با اون لهن شیرینش گفت: ایرج اون بلیط ها رو به من بده (بلیط هایی که از گذشته پیش من مانده بود). من بلیط ها را به او دادم و آغاسی همه بلیط ها را پاره کرد و گفت: این مردم به ما اطمینان کردن. این حرف و کلام خود آغاسی هیچ وقت از یاد من نمی رود.

احد آغاسی، نادیا و نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی و سوسن
 
 نعمت الله آغاسی و فرزندش


نعمت الله آغاسی
 
نعمت الله آغاسی، نعمت الله آغاسی و شهرام ناصری

شهرام ناصری، نعمت الله آغاسی و عباس قادری

قاسم جبلی، نعمت الله آغاسی و شهرام ناصری

نعمت الله آغاسی

علیرضا آغاسی و نعمت الله آغاسی

علیرضا آغاسی و نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی و ابی

ایرج مهدیان، نعمت الله آغاسی و پرویز احسانی

پوران و نعمت الله آغاسی

سیمین غفاری و نعمت الله آغاسی

گوگوش و نعمت الله آغاسی

نعمت الله آغاسی و عارف

سیمین غفاری و نعمت الله آغاسی

مراسم خاکسپاری نعمت الله آغاسی

مراسم ختم نعمت الله آغاسی

مزار نعمت الله آغاسی

۶ نظر:

Leila گفت...

روحش شاد ما هنوز با لب كارونش مى رقصيم اون هم به سبك خود اغاسى،

ناشناس گفت...

خیلی خوشحال شدم از مصاحبه ای که با پسر اغاسی انجام شد ..چون برام جالب بودقدیمی ها ممنون

ناشناس گفت...

خانواده اغاسی نیز همچون اغاسی بزرگوار هستند کار عالی بود با تشکر

سيد عثمان گفت...

خدا رحمتش کنه

ناشناس گفت...

این مرد تا ابد زنده است.

بهار گفت...

اینقدر دوستش دارم که نگو! تو خانواده ما همه دوستش دارن.الحق که فاتح دل هاست. امیدوارم علیرضا هم موفق باشه و راه پدرش رو ادامه بده. یادش تو قلب ما زنده ست.