۱۳۹۲ آبان ۱۱, شنبه

گزارش تصویری از آیین بزرگداشت مرحوم ساموئل خاچیکیان با حضور بسیاری از هنرمندان قدیمی

ساموئل خاچیکیان کارگردان، تدوینگر، نویسنده، تهیه کننده و آهنگساز مشهور ارمنی - ایرانی است. وی یکی از تاثیرگذارترین کارگردان ها در صنعت سینمای ایران بود و برخی به وی لقب «هیچکاک ایران» را داده بودند.

وی در سال ۱۳۰۲ در تبریز به دنیا آمد. سومین فرزند خانواده اش بود و به دلیل وجود یک کتابخانه بزرگ در خانه پدری و علاقه به موسیقی در خانواده، به این زمینه ها گرایش پیدا کرد در نه سالگی نخستین شعرش را سرود که این شعر با نام زندان در روزنامه آلیک چاپ شد. در چهارده سالگی در نمایش سویل در تبریز بازی کرد و پس از آن هشت نمایشنامه نوشت که علاوه بر شهرهای مختلف ایران در لس آنجلس، سانفرانسیسکو و یونان نیز اجرا شد.
خاچیکیان را میتوان از پیشگامان سینمای ایران دانست. شاید جرو نخستین کارگردانانی بود که با دکوپاژ سر صحنه فیلمبرداری می رفت و به این حرفه امتیاز بخشید. به عنوان فیلمسازی نوآور تولید فیلم های جنایی را در ایران باب کرد و نخستین آنونس تاریخ سینمای ایران را برای فیلم «دختری از شیراز» ساخت و ده ها زمینه فنی دیگر را تجربه کرد. بسیاری از بازیگران نامدار سینمای ایران با بازی در آثار خاچیکیان به سینما آمدند و برخی از فیلم هایش هم چون «ضربت» و «عقاب ها» از آثار پرفروش زمان نمایش خود بودند. خاچیکیان کارگردانی ۲۷ فیلم را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است. این کارگردان نامدار سینمای ایران در سال ۱۳۸۰ درگذشت.


پوری بنایی


محمد متوسلانی

نصرت الله وحدت

شاهین فرهت، نیلوفر و پوری بنایی

رضا صفایی، بهزاد جوانبخش،نصرت الله وحدت و منوچهر اسماعیلی

منوچهر اسماعیلی

پوری بنایی، رضا صفایی، نصرت الله وحدت، منوچهر اسماعیلی و شیلا

شاهین فرهت و فریدون جیرانی

نیلوفر

پوری بنایی

مراسم بزرگداشت زنده یاد ساموئل خاچیکیان

عکس دسته جمعی هنرمندان در مراسم بزرگداشت زنده یاد ساموئل خاچیکیان

۲ نظر:

kourodh dorrani ,com گفت...

دست همه عزیزان هنرمند وطنم که یادی از ساموئل کردند درد نکند . این هنرمندان واقعی کشورم هستند که با وجود 34 سال رنج ممنوع التصویری بازهم به میان مردم میایند و دل مردم را شاد میکنند ، هر چند گرد پیری و رنج این دوران سیاه در چهره زیبایشان دیده میشود . برای همگی این عزیزان آرزوی سلامتی دارم .

وی آی پی گفت...

درود میفرستم به روح استاد ساموءل خاچیکیان کاش میشد با خانم نیلوفر یک مصاحبه ترتیب بدهید