۱۳۹۲ آبان ۹, پنجشنبه

به مناسبت چهارمین سالگرد درگذشت ماشاالله اسدی نژاد نابغه خیمه شب بازی ایران

قدیمی ها - محمد اسدی نژاد: استاد ماشاالله اسدی نژاد در فروردین سال 1313 به دنیا آمد و در سن 9 سالگی فعالیت هنری خود را با عملیات فیکس شعبده بازی و تردستی آغاز کرد.

وی در سال 1327 با هنرنمایی در نمایش «لیلی و مجنون» در تئاتر ملی مشهد وارد دنیای بازیگری شد. در مدت سربازی هم به فعالیت های هنریش ادامه داد و در 4 آبان 1334 در برنامه های ارتش علاوه بر شعبده بازی و اجرای نمایشی تخت حوضی که خود ایفاگر نقش سیاه بود، برای اولین بار هنر نمایش خیمه شب بازی خود را به معرض نمایش گذاشت. بعد از اتمام سربازی به مدت دو سال در تئاتر گلشن مشهد به شعبده بازی مشغول شد.
او که از اسطوره های هنر شعبده بازی و تردستی ایران محسوب می شد و در ایفای نقش های غلام سیاه تبحر خاصی داشت و البته هنر خیمه شب بازی و عروسک گردانی او فوق العاده و بی نظیر بوده است، تا جایی که حتی به تنهایی قادر به حرکت دادن چند عروسک بود و موفقیت او به جایی رسید که بارها در نوروزهای مختلف قبل از انقلاب خیمه شب بازی او از تلویزیون پخش شد. هنرمندان امروزی اصلا نمی دانند که او زمانی شعبده باز و یا بازیگر نقش های تخت حوضی بوده است، ولی او را استاد مسلم خیمه شب بازی میدانند. علی آزادنیا از پرچمداران نمایش های آیینی سنتی می گوید: یکی از عواملی که مرا به طرف هنر کشاند خیمه شب بازی ماشااله اسدی نژاد بود.

ماشااله اسدی نژاد که خود بنیانگذار تئاتر کوهسنگی مشهد (1338 - 1354) و بنیانگذار خانه عروسکی در پارک ملت مشهد (1362 - 1381) می باشد و بعد از 63 سال خنداندن مردم در حالی از دنیا رفت که قلب میلون ها انسان را شاد کرده بود، ولی یک بار مورد تجلیل قرار نگرفت و اشک بر گونه هایش خشک شده بود، چرا که یک بار مسئولین در طول بیماریش به دیدنش نیامدند. سرانجام بزرگ خنده ساز خراسان در سحرگاهان 12 آبان 1388 بعد از تحمل یک دوره طولانی بیماری سرطان حنجره که ناشی از سوت خیمه شب بازی بود، چشم از جهان فرو بست و در قطعه هنرمندان مشهد آرام گرفت. هنرمندی که به هنرش عشق ورزید، آن را مقدس می شمرد و برایش جان داد. روحش شاد...

زنده یاد ماشاالله اسدی نژاد


مزار ماشاالله اسدی نژاد

۲ نظر:

ناشناس گفت...

تشکر از مدیر سایت بابت زحمات

ناشناس گفت...

بسیار سایت خوبی دارید سپاسگزاریم