۱۳۹۲ مرداد ۱۳, یکشنبه

محمود احمدی نژاد و چهره های خبرساز دنیای موسیقی

بی بی سی - بردیا افشین: در هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، موسیقی هم چون سایر رشته های هنری دستخوش فراز و نشیب های فراوانی شد.

در این میان چهره های شناخته شده ای از دنیای موسیقی خبرساز شدند. چهره هایی که برخی از آنها به آقای احمدی نژاد و دولت او نزدیک شده و برخی از او فاصله گرفته بودند یا به هر دلیل، نامشان در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد زیاد به گوش رسید. مطلب حاضر نگاهی است به برخی از این چهره ها.

محمدرضا شجریان
محمدرضا شجریان، استاد آواز موسیقی  ایرانی، بعد از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ایران خیلی سریع و آشکارا مواضعش را روشن کرد، او با اشاره به سخنرانی آقای احمدی نژاد در روز بیست و چهارم خرداد ۱۳۸۸ در نامه ای سرگشاده به رادیو و تلویزیون ایران نوشت: صدای من صدای خس و خاشاک است و همیشه هم برای خس و خاشاک خواهد بود، و از این رسانه حکومتی خواست آثارش را پخش نکند، چرا که به عقیده اش صدا و سیمای جمهوری اسلامی حقایق را وارونه نشان می  دهد.
بعد از این واکنش ها بود که رسانه های محافظه کار و حامیان آن زمان دولت ایران به این هنرمند برجسته تاختند، حتی محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد، شجریان را حلقوم بیگانه خواند. با این حال شجریان همواره حمایت خودش را از جریان های اعتراضی پس از انتخابات ۱۳۸۸ پنهان نکرد و در طی  این چند سال، از جمله به دلیل سخنانش در گفتگو با بی بی سی فارسی، مورد حمله های شدید لفظی و کلامی  رسانه های تندرو و محافظه کار قرار گرفت.

علیرضا افتخاری
نشان دادن علاقه به محمود احمدی نژاد شاید برای هیچکس بیشتر از علیرضا افتخاری گران تمام نشد. تابستان سال ۱۳۸۹، یک سال بعد از انتخابات بحث بر انگیز دوره دهم ریاست جمهوری ایران، در مراسم روز خبرنگار، علیرضا افتخاری وقتی  احمدی نژاد را دید، به سویش دوید، او را در آغوش کشید و گفت: آقای رئیس جمهور! دوستت دارم. این حرکت باعث ناراحتی  شدید معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری شد، واکنش ها به این حرکت به قدری شدید بود که زمزمه احتمال مهاجرت علیرضا افتخاری شنیده شد.
بهار امسال آوا، دختر علیرضا افتخاری، در نامه ای سرگشاده، ملاقات پدرش را با رییس جمهوری طراحی شده خواند و گفت از پدرش بهره برداری سیاسی شده است. در قسمتی از این نامه او توضیح داده است که خانواده افتخاری در این چند سال بعد از این ملاقات جنجالی عذاب کشیده است.

محسن نامجو
شاید محمود احمدی نژاد شخصا علاقمندی هاش را به چند هنرمند موسیقی نشان داده باشد، اما در دوره دوم ریاست جمهوری هاش هنرمندان بسیاری خصوصا از عرصه موسیقی مستقل ایرانی، کشور را ترک کرده اند و خیلی های دیگر هم اگر بر حسب اتفاق بیرون از کشور بودند یا ترجیح دادند دیگر برنگردند یا دریافتند برگشت برایشان گران تمام می  شود.
شاید شاخص ترین چهره از این گروه، محسن نامجو باشد، او وقتی  بیرون از ایران بود متوجه شد به دلیل توهین به مقدسات مذهبی  غیابی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است. آقای نامجو در عین حال، محکومیتش را مرتبط با حمایت هایش از جریان اعتراضی به نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸ دانسته بود.

فرهاد مهراد
شاید سیاستمداران بزرگ بیرون از ایران خیلی راحت اعتراف می کنند به چه موسیقی ای علاقه مندند، مثلا وقتی  باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، از ال گرین می  خواند، فاش می  کند که عشق سبک سول و ریتم اند بلوز است، یا برای کسی پوشیده نیست که  دیمیتری مدودوف، رئیس جمهوری پیشین روسیه، شیفته موسیقی راک و گروهی مثل دیپ پرپل بود، اما سخت است که حدس زد محمود احمدی نژاد در خلوت خودش چه گوش می  دهد، البته اگر به موسیقی گوش بدهد.
با این حال خیلی ها متعجب شدند وقتی دیدند آهنگی از فرهاد مهراد او را سخت تحت تاثیر خودش قرار داده است. پیش از آغاز سال ۱۳۹۲ در مراسم جنجالی ویژه استقبال از نوروز وقتی آهنگ بهارانه بوی عیدی فرهاد پخش می  شد، خیلی ها گزارش کردند احمدی نژاد به همراه یار همیشگی اش، اسفندیار رحیم مشایی، بغض کرده بودند و منقلب به نظر می  رسیدند.

حبیب محبیان
بازگشت بحث برانگیز حبیب محبیان به ایران، با یک نامه آغاز شد، نامه ای که او مستقیما به محمود احمدی نژاد نوشت و از رئیس جمهوری خواست که اجازه دهد به ایران برگردد.
به این نامه رسما جوابی داده نشده و اگر هم جوابی داده شده است کسی از آن خبری ندارد، اما حبیب محبیان بعد از نوشتن این نامه چهار سال پیش پس از سه دهه دوری از ایران به خانه اش بر می گشت. شنیده شده این خواننده، آهنگساز و نوازنده کهنه کار موسیقی پاپ راک ایرانی با اسفندیار رحیم مشایی، مشاور رئیس جمهوری، ملاقات هایی داشته است و مقامات دولت احمدی نژاد قول همکاری به او داده اند با این حال او هیچوقت نتوانسته از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت احمدی نژاد مجوزی برای فعالیت رسمی بگیرد.
حبیب خودش هر گونه دیداری را با نزدیکان احمدی نژاد رد می کند. همچنین پیش از انتخابات اخیر ریاست جمهوری هم شایع شده بود که در جشن دولت در ورزشگاه آزادی تهران حبیب اجرا خواهد کرد، همایشی که خیلی ها آن را تبلیغاتی به نفع احمدی نژاد و رحیم مشایی می  دانستند، اما پیش از برگزاری این جشن حبیب محبیان این خبر را تکذیب کرد.

آریا آرام نژاد
شاید خیلی از هنرمندان موسیقی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ اعتراض کرده باشند و خیلی های دیگر از آنها هم به حمایت از جریان های اعتراضی بلند شده باشند و برخی از آنها هم آهنگ هایی را ساخته باشند یا بازخوانی کرده باشند، اما از این جمع تنها کسی  که بنا به همه این دلایل به زندان افتاده، آریا آرام نژاد است: کسی  که بیشتر از هر هنرمند دیگری از میر حسین موسوی، نامزد معترض انتخابات آن دوره و رقیب محمود احمدی نژاد، حمایت کرد.
آقای آرام نژاد، خواننده جوان موسیقی پاپ، بعد از حادثه های عاشورای سال ۱۳۸۸ به حمایت از جریان های اعتراضی به نتایج انتخابات آهنگ علی برخیز را خواند. او خیلی زود بهمن سال ۱۳۸۸ در زادگاهش، شهر بابل، دستگیر شد و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی چند ماهی را در بازداشت به سر برد، اما بعد از آزادی باز هم به خواندن آهنگ های اعتراضی ادامه داد و دوباره دستگیر شد. محمود احمدی نژاد از جمله کسانی است که برای آزادی این هنرمند نامه ها و درخواست هایی را دریافت کرده بود اما گویا واکنشی به هیچ کدام نشان نداد.

حامد نیک پی
حامد نیک پی، شاید در جامعه هنرمندان موسیقی کسی بود که زودتر از همه خود محمود احمدی نژاد و سخنانش را نشانه گرفت و مورد حمله تیر تیز ترانه اعتراضی هاش قرار داد. بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، و گسترش اعتراض ها به نتیجه انتخابات، هنرمندان در حمایت از این جریان مردمی آثار بسیاری را ساختند یا بازخوانی کردند اما چیزی که کاملا روشن است سریع ترین واکنش به اولین سخنرانی محمود احمدی نژاد، بعد از انتخابات، در آهنگ مالک این خاک منم حامد نیک پی داده شد. دو روز بعد از انتخابات احمدی نژاد در سخنرانی هاش در میدان ولیعصر تهران معترضین را عده ای خس و خاشاک تعبیر کرد و حامد نیک  پی، هنرمند جوان موسیقی  مستقل سنتی - تلفیقی ایرانی، در آهنگش به این اظهارات پاسخ داد.

مجید انتظامی
مجید انتظامی، آهنگساز شصت و شش ساله ایرانی، از جمله هنرمندان موسیقی  است که در این سال ها مورد لطف محمود احمدی نژاد قرار گرفت. مهرماه چهار سال پیش و بعد از اجرای سمفونی مقاومت، در تالار وحدت تهران، احمدی نژاد، از انتظامی برای ساخت این سمفونی تشکر کرد و پیشانی او را بوسید و رو به جمعیت و جایی که عزّت الله انتظامی نشسته بود کرد و گفت از چنین پدری چنین پسری تربیت می شود و البته یک سال بعد از این بود که پسر محمود احمدی نژاد، علیرضا، هم در کنسرت اجرای همین سمفونی به رهبری مجید انتظامی دیده شد.

محسن یگانه
برای محسن یگانه هم ارتباط با احمدی نژاد کمی دردسر آفرین شد. پیش از نوروز امسال در سومين همايش وحدت و انسجام ملی جوانان ايران اسلامی که جشنواره ای شاد بود و در بندر عباس برگزار شد، در کنار همه برنامه های رقص، ساز و آواز محسن یگانه هم آهنگ هایی را اجرا کرد و در پایان این خواننده مطرح این روزهای موسیقی پاپ ایرانی، از دست احمدی نژاد جایزه گرفت و با او روبوسی کرد.
همزمانی این جشنواره با سالروز درگذشت حضرت معصومه، اعتراض مراجعه تقلید شیعه را به احمدی نژاد برانگیخت و از طرف دیگر عده ای از طرفداران یگانه آشکارا در شبکه های اجتماعی اینترنتی نشان دادند از روبوسی ستاره محبوبشان با رئیس جمهوری خوشنود نیستند.

معین
دی ماه گذشته، وقتی محمود احمدی نژاد در صحن علنی مجلس درباره اقتصاد حرف می زد، برای خیلی ها این تصور را به وجود آورد که شاید او هم به موسیقی پاپ غیر مجاز ایرانی از هنرمندان خارج از کشور گوش می دهد یا دست کم برخی از آهنگ های نصرالله معین، خواننده کهنه کار و پر طرفدار ایرانی، را شنیده است. خواننده ای از عرصه ای که در ایران به موسیقی  پاپ لس آنجلسی معروف است.
احمدی نژاد، آن موقع در مجلس گفت: مردمی که قالی می بافند نباید روی حصیر زندگی کنند و ملتی که روی دریای ثروت نشسته است نباید فقیر داشته باشد. و این مستقیما اشاره به ترانه آهنگ مردم از معین دارد که فقط چند ماه قبل از این سخنرانی منتشر شده بود. جالب اینجاست بعد از این اتفاق بلاگ های طرفداران معین این را به نشانه ای تعبیر کردند مبنی بر اجازه دولت به بازگشت بی دردسر ستاره موسیقی به ایران.

گوگوش
گوگوش، ستاره موسیقی پاپ ایرانی، همیشه در اجراهای زنده اش در میان آهنگ هایش، لطیفه هم تعریف می  کند. دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد، فرصتی به او داده بود تا موضوع بیشتری برای این کار داشته باشد و یکی از موضوع های اصلی اش خود شخص احمدی نژاد بود. به نظر می آمد لطیفه های گوگوش بعد از آغاز دوره دوم ریاست جمهوری او با استقبال زیادی بین مخاطبان گوگوش روبرو می شود و آن ها بعدا این جوک ها را در فضای اینترنتی به اشتراک می گذاشتند.

جلیل شهناز و همایون خرم
ماه های پایانی سال ۱۳۹۱ و آغازین سال ۱۳۹۲ خورشیدی برای جامعه موسیقی ایران ماه هایی دل انگیز نبود و این جامعه بزرگان زیادی را از دست داد.

اما برای محمود احمدی نژاد این ماه ها فرصتی بود نشان دهد که به موسیقی و مردان و زنان اهلش اهمیت می دهد. مرگ همایون خرم، زمستان گذشته، با پیغام تسلیت او همراه بود، او که در پیغامش گفته بود از این بابت خاطرش متاثر است، درباره آهنگساز برجسته ایرانی نوشت: نوای دل انگیزش برای همیشه در حافظه تاریخی کشورمان ماندگار و پرشکوه مانده و به علاوه در بهار امسال هم به هنگام مرگ استاد جلیل شهناز هم پیغامی تسلیت نوشت، اما جالب اینجاست که پیش از این به اتفاق هایی از این دست واکنش نشان نمی  داد، مثلا در گذشته ای نه چندان دور، در روزهای پایانی سال ۱۳۹۰ هنگام مرگ استاد موسیقی ردیف و دستگاهی ایرانی، جلال ذوالفنون، تنها این دفتر موسیقی بود که به رسم همیشگی پیغام تسلیت داد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

ای وای شاهین نجفی رو چرا فراموش کردین؟