۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۶, دوشنبه

به مناسبت سالروز درگذشت محمدعلی امیرجاهد / هزاردستان تصنیف


امروز شانزدهم اردیبهشت سالروز درگذشت محمد علی امیر جاهد است یكی از شاعران و تصنیف سازان برجسته كه اشعارش دارای مضامین میهنی، –اجتماعی، سیاسی و فلسفی است.

به گزارش هنر آنلاین، محمد علی امیر جاهد معروف به امیر جاهد در سال ۱۲۷۵ شمسی در تهران به دنیا آمد. وی اولین فرزند خانواده بود و وقتی قدم به كلاس دوم دبیرستان دارالفنون گذاشت پدرش را از دست داد و سرپرستی خانواده پر عائله خود را به عهده گرفت.
امیر جاهد تحصیلاتش را در تهران به پایان رساند و سپس به كارهای خبر نگاری و خدمات مطبوعاتی پرداخت. آنگاه در سال ۱۳۰۵ به انتشار سالنامه پارس پرداخت كه انتشار آن ۲۸ سال ادامه یافت. تصنیف هایش در سال ۱۳۳۳ و ۱۳۴۹ در دیوانش همراه با نت آهنگ هایش به چاپ رسیده است.
امیر جاهد در سفر به غرب كشور در هنگام پیوستن به مهاجرین در شرق قزوین از سوی قزاق های روسیه تزاری دستگیر شد و پس از مدتی از این گرفتاری خلاصی یافت در سال ۱۲۹۹ به استخدام مجلس شورای ملی درآ مد و دبیر انجمن اشاعه واعتلای موسیقی نیز شد ومدتی هم مسئولیت هنرستان شبانه موسیقی ملی به وی سپرده شد.
در سال ۱۳۰۸ اثر ماندگاری از تصنیف های او با صدای قمرالملوك وزیری همراه با تار ارسلان درگاهی و مرتضی نی داود بر روی صفحات ۷۸ دور ضبط شد كه هر یك از این آثار ماندگار شامل تصنیف هایی دردشتی (كشور دل)، شور (جان من)، سه گاه (امان از این دل)، ماهور (به گردش فروردین)، به یاد درویش خان افشاری (در بهار امید)، (در ملك ایران)، ماهور چهار گاه (هزار دستان به چمن)، ابو عطا (امان ز هجر رخ یار)، بیات ترك (بهار است و هنگام گشت)، شور (نرگس مست) است.
همچنین تمامی آثار ذكر شده در سال ۱۳۰۷ با صدای شادروان قمرالملوك وزیری در صفحات گرامافون ضبط شده است. بی گمان شخصیت و آثار به جای مانده از وی موجب مباهات وافتخار هنر دوستان است. سرانجام این هنرمند فرهیخته وگرانقدر در سال ۱۳۵۶ در ۸۱ سالگی در گذشت.

هیچ نظری موجود نیست: