۱۳۹۱ اسفند ۴, جمعه

گفته های جواد بدیع زاده و بیژن ترقی درباره پرویز یاحقی


در پیج فیسبوک حبیب الله بدیعی آمده است: شادروان جواد بدیع زاده، در یکی از یادداشت های خود درباره استاد پرویز یاحقی می نویسد: طبیعت هر چندین سال و یا چندین قرن یکبار به درست کردن آدم هایی خارق العاده دست می زند.

پرویز یاحقی از آن آدم هایی است که کمتر از دست طبیعت هم ساخته است تا نظیر او را با چنین استعداد عجیبی خلق کند. ساز وی بیشترین اثرها را در جان و مغز و دل من داشته و خوشبختانه پرویز یاحقی جرو آنهایی است که به پا برجا ماندن موسیقی ایرانی و رونق آن کمک های دو چندان کرده و به آن دسته از متخصصین نشان داده که بیرون بردن این ساز از موسیقی ایرانی تا چه اندازه یی از جلال و ظرافت و قدرت و زیبایی موسیقی ایرانی خواهد کاست.
پرویز یاحقی با بسیاری از شعرا و تصنیف سازان بنام مثل: رهی معیری، تورج نگهبان، اسماعیل نواب صفا، معینی کرمانشاهی همکاری داشته، ولی دوستی دیرینه یی که وی با بیژن ترقی از زمان های نوجوانی داشته بیش از نود تصانیف آهنگهای او را سروده و سال های سال با هم همکاری داشته اند.
زنده یاد بیژن ترقی درباره استاد یاحقی می گوید: پرویز یاحقی یا به قولی، کاروانسالار موسیقی ایران، یکی از خورشیدهای درخشان هنر این سرزمین است که از آغاز جوانی در رفیع ترین قله های هنر اصیل موسیقی ایران درخشیدن گرفت. او با پنجه های سحر آمیز و پر اسرار خود که از سرچشمه فیاض و لایتناهی نبوغ و پشتوانه های وراثت اصیل خانواده هنرمندش متاثر است، دلنشین ترین نغمات آسمانی را به گوش دلباختگان عالم خاک رسانید. نوای دلنشین و پر زمزمه جویباران مانند است که صفا و خرمی از آن می تراود و گاه به صدای بغض گریه عاشقی می ماند که سوز و درد از آن می بارد.
پرویز یاحقی در احیای هنر موسیقی اصیل و سنتی ایران و زنده کردن گوشه های پربار و غنی دستگاه های آن نمایان نقش ویولون در ساز و تکنوازی که دارای سبکی ابتکاری و بدیع است، سهم چشم گیر و بسیار موثری را به خود تخصیص داده است.
چرا که در اجرای موسیقی ملی، از ویولون تنها در ارکستر ها و کارهای دسته جمعی استفاده می شد لیکن او توانست با استفاده از سیم های بم و مهجور ویولون، به قدرت تاثیر و وسعت هر چه بیشتر آن بیفزاید. دیگر از شاهکارهای این هنرمند خلاق ساختن و اجرای چهار مضراب های مختلف در قطعات موسیقی ایرانی است، و چیره دستی او در هنر آهنگسازی و تنظیم ارکستر برای آهنگ های ایرانی که در طول بیست و پنج سال اخیر موثرترین و شیواترین ترانه ها و قطعات آهنگین را از خود به یادگار گذارده، که هیچگاه با گذشت زمان فراموش نخواهد شد.
پرویز یاحقی هنرمندی است حساس، زود رنج، مهجور و گوشه گیر و انزوا طلب، صریح و بدون رودربایستی با همه و مجموع همین هاست که اگر کسی سال ها با وی آشنا و دوست باشد، پرویز حرفش را رک و پوست کنده به او می زند و این موجب بعضی قضاوت های عجولانه درباره وی شده و از طرفی چون خودش سال ها خبرنگار بود و با مطبوعات همکاری داشت و خلاصه اهل قلم و مطالعه می باشد، کمتر نوشته یی را به خصوص در مورد موسیقی، آن هم موسیقی اصیل ایران از اشخاص قبول دارد، به همین جهت با هرکسی به صحبت در این باب نمی نشیند و اصولا نظر خاص خود را دارد و با تمام ذرات وجودش به موسیقی اصیل و سنتی ایران عشق می ورزد و معتقد است که باید در حفظ و توسعه این گنجینه گرانبها که یادگار و میراث فرهنگ صوتی اجداد ما ایرانیان است همواره کوشا باشیم.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

هنرمند چون بسیاری از نمادهای طبیعت
که آدمی هم یکی از آنهاست در فضایی
مستعد رشد و پرورده میگرددلذا چون بسیاری از نوابغ معاصر ایران در عرصه
های فرهنگ وادب که نظایر آنهافعلا در
افقهای امروزکشور مامتصور نیست باحقی زاده محیط مستعد روزگار خویش بود که با بهره گیری ازآن بزرگان به نفطه ای رفیع رسید یادوخاطره همه آنهاگرامیباد