۱۳۹۱ دی ۱۱, دوشنبه

ناصر تقوایی: مردم می‌توانند عکس را مثل فرش بخرند و بفروشند


ایسنا: ناصر تقوایی که یکی از هنرمندان حاضر در اکسپوی عکس تهران 91 است، برپایی این اکسپو را راهی برای شناسایی و آشنایی مردم با عکس دانست و افزود: اتفاقاتی این چنین باعث می‌شود تا مردم دیگر به عکس به عنوان ثبت خاطره نگاه نکنند.

بلکه نگاهی جدی‌تر به عکس داشته باشند و بدانند که می‌توانند عکس را همچون فرش خانه‌شان بخرند و بفروشند. تقوایی در ادامه گفت: چرا فکر می‌کنید همیشه می‌توان با یک کار تمام مشکلات را حل کرد. در حالی که هرگامی می‌تواند یک قدم مثبت محسوب شود و اگر ما بخواهیم نگاهی کلی‌نگر داشته باشیم در همان حرکت اول شکست می‌خوریم. اما امروز باید تنبلی چند قرنه‌ی خود را در عرصه فرهنگ و هنر جبران کنیم.
جزئیات اجرای اکسپوی عکس تهران 91 ساعتی پیش (11 دی) با حضور ناصر تقوایی‌، علی جمشیدی و جمشید حقیقت‌شناس در خانه هنرمندان ایران تشریح شد و تقوایی در ادامه گفت: امروزه باید برای بهتر شدن وضعیت فرهنگ و هنر برنامه‌ریزی‌های جدی صورت بگیرد و به ویژه شهر تهران باید از مرکزیت ارائه آثار هنری خارج شود و کاری کند تا هنر به شهرستان‌ها و بعد هم خارج از مرز‌های کشور گستردگی پیدا کند. زیرا تنها به کمک مشاهده و هم نسلی با هنرمندان خوب است که می‌توانیم از این وضعیت خارج شویم.
او که به گفته خودش به دلیل دوستی با مدیر نگارخانه شمس و با توجه به جایگاه ویژه خانه هنرمندان در چنین رویداد فرهنگی هنری شرکت کرده گفت: امروز تعداد علاقه‌مندان به هنر و مراجعه کنندگان به خانه هنرمندان ایران کم نظیر است و منحصر به یک رشته هنری خاص نمی‌شود.
بلکه این مجموعه یک پاتوق برای اهالی فرهنگ و هنر است و شرایطی را فراهم کرده تا به لحاظ نوع عرضه و مکان نمایش آثار هنری به خوبی معرفی شود و حال که چنین جایگاهی در تهران وجود دارد شاید بتوان این عملکرد را گسترش داد و شعبات این مجموعه را به سایر شهرها نیز منتقل کرد.
تقوایی اضافه کرد: دوستی با علی جمشیدی و نگاه آینده نگرانه ایشان فکر تازه‌ای برای عرصه فرهنگ و هنر است به ویژه معتقدم بازاریابی و گسترش نگاه مردم به هنر نقش عمده‌ای دارد و باعث ارتباط هنرهای مختلف با مردم می‌شود. زیرا هرچه مردم بیشتر به تماشای آثار هنری بنشینند به همان نسبت شانس فروش این آثار نیز بیشتر می‌شود.
این کارگردان سینمای ایران با اشاره به یکی از عیوب بزرگ سینمای کشور که امروز به دیگر هنرها نیز تسری پیدا کرده گفت: متاسفانه همان‌طور که فیلم‌های سینمایی تنها به یک اکران محدود شده‌اند در مورد نقاشی‌ و عکاسی نیز ما با این مشکل روبرو هستیم و اگر مجموعه یک هنرمند در یکی از گالری‌های تهران به نمایش گذاشته شود این اولین و آخرین نمایش عمومی آن خواهد بود در حالی که معرفی یک اثر و یک هنرمند خوب و به دنبال آن فروش این اثر هنری در حالی بیشتر می‌شود که این آثار بارها در سطح شهر به نمایش گذاشته و امکان‌های متعددی برای عرضه آن فراهم شود.
تقوایی تصریح کرد: من مدافع کارهای خوبی هستم که تا کنون کشف نشده‌اند اما این نیاز را دارند تا به درستی در بازار فرهنگی هنری شناخته شده و بازاریابی شود. از این جهت فکر می‌کنم اکسپوی عکس تهران 91 می‌تواند شبیه به هیچ نمایشگاه دیگری نباشد. زیرا کارهایی خوب از هنرمندانی خوب در یک نمایش جدید در کنار هم قرار گرفته‌اند تا یک مکاشفه جدیدتر را برای مخاطبان فراهم کنند.
کارگردان ناخدا خورشید خطاب به حاضران گفت: فکر نکنید که یک عکس، نقاشی‌، تئاتر و یک یک فیلم با یک نمایش عمومی دوره‌اش تمام می‌شود. زیرا این هنر می‌تواند بارها و بارها در عرصه‌های فرهنگی مطرح شود و مخاطبان جدیدی پیدا کند. چه بسا که دو هنر عکاسی و تئاتر بعد از انقلاب رشد بسیار خوبی داشته‌اند و من امروزه در بعضی از تئاتر‌ها گفت‌وگوهایی را می‌شنوم که برق از سرم می‌پرد.
تقوایی همچنین با اشاره به امکاناتی که سینما در اختیار دارد و به همین بهانه می‌تواند در سطح جهانی معرفی شود خاطر نشان کرد: متاسفانه این مشکل برای تئاتر وجود دارد. اما راه‌های دیگری نیز پیش روی ما قرار دارد تا سایر کشورها را با فرهنگ و هنرمان آشنا کنیم.
او در همین‌باره به هنر عکاسی اشاره کرد و گفت: رشد عکاسی در کشور ما با عکاسانی شروع شد که در دوران جنگ کار می‌کردند و نه تنها مخاطرات این جنگ را به عالم نشان دادند بلکه یک استعداد دیگر را هم در جهان کشف کردند و امروزه شاهد عکاسانی هستیم که آثارشان بر روی مهمترین مجلات دنیا کار می‌شود و مشتری‌های خوبی در تمام دنیا دارد. اما متاسفانه چشمان خودمان بر روی این توانایی‌ها بسته شده است.
تقوایی تاکید کرد: این مسائل باید به شکل عادت درآید زیرا عکس مصارف زیادی در جامعه به غیر از وجه اطلاع رسانی دارد و به همان نسبت تنوعی را در عکس شاهد هستیم که شاید در سایر هنرها نمی‌بینیم. چه بسا که امروز هرجوانی می‌تواند بدون نیاز به تکنیک‌های گذشته تنها با ذوق خود عکس‌های خوبی بسازد و از این جهت توانایی در عکاسی پنهان است که در سایر هنرها به سختی به دست می‌آید.
این کارگردان و عکاس یک عکس را مصادف با یک واحد هنری دانست و افزود: به زعم بنده یک فرم عکس می‌تواند به اندازه یک فیلم دو ساعته مسائل را به درستی بیان کند و ما نمونه‌های آن را بسیار در اطرافمان دیده‌ایم اما نمی‌دانم چرا به این هنر آن طور که باید توجه نمی‌شود و این بی رحمی درباره هیچ هنر دیگری به این شکل اتفاق نمی‌افتد. این در مورد تمام هنرمندانی صادق است که آثارشان در یک گالری به نمایش درآمده و به همان یک بار خلاصه شده است. اما شاید بتوان در همین اکسپو کار آن هنرمندان را در کنار خیلی‌های دیگر دوباره دید.
تقوایی همچنین اظهار امیدواری کرد تا این اکسپو در سال‌های آینده با نظمی قابل توجه در یک زمان و مکان معین تکرار شود. و نباید فکر کرد که با همین یک حرکت می‌توان تمام مشکلات را حل کرد. زیرا به شخصه معتقدم هر یک گامی که در عرصه فرهنگ وهنر برداریم می‌تواند مثبت تلقی شود.
این کارگردان سینما در پاسخ به سوالی درباره دلایل عدم انتشار فراخوان برای برگزاری این اکسپو گفت: امروز یک گالری خصوصی متولی برگزاری این رویداد شده است و فکر می‌کنید با کدام هزینه و سرمایه اولیه می‌توان یک فراخوان عمومی داد زیرا در این حالت چند صد عکس به دبیرخانه می‌رسد که برای ارزیابی آن نیاز به یک کمیته کارشناسی دارد و هر بخش از این رویداد هزینه‌های متفاوتی را دربر می‌گیرد و ما اگر بخواهیم اینگونه کلی‌نگر رفتار کنیم حرکت‌هایمان در همان گام های اولیه به شکست می‌انجامد.
او این اتفاق را با نمونه‌های مختلف دیگری در عرصه فرهنگ و هنر مقایسه کرد و افزود: تا همین امروز بیشترین درآمدهای نفتی صرف ساخت برج‌ها و ساختمان‌های بسیار در شهر شد اما چقدر برای نمایش آثار تزئینی هنرمندان در این مراکز هزینه کردیم. و بازار مناسبی را برای عرضه آنها به وجود آوردیم در حالی که کمی آن طرف‌تر از ما در کشور دبی به راحتی شاهد نمایش آثار هنرمندانمان در ساختمان‌های مختلف شهر هستیم. زیرا ما جایی برای عرضه آثار هنرمندانمان در نظر نگرفته‌ایم.
این عکاس با تاکید بر سهولتی که در ظاهر هنر عکاسی وجود دارد خاطر نشان کرد: ارزش هنری زمانی حاصل می‌شود که ما ارزش یک عکس خوب را درک کنیم . در مورد عکاسی نیز همین گونه است زیرا این هنر در ظاهر سهل است اما در باطن یک هنر دشوار محسوب می‌شود که به عنوان یک فرصت در اختیار هنرمند قرار می‌گیرد.
تقوایی در ادامه سخنانش با انتقاد از آنچه عملکرد دستگاه‌های متولی توصیف کرد، گفت: کوتاهی که امروز نسبت به عرصه هنر شده است شاید در گام نخست به سازمان‌های رسمی برگردد که هنر در قبضه آنهاست اما آگاهی لازم را درباره هنر ندارند.
در همین ساختمان وزارت ارشاد اگر بروید چه چیزی از هنر می‌بینید؟ و آیا قد و قواره این ساختمان در حد فرهنگ و هنر است و آیا سلیقه هنری در این ساختمان دیده می‌شود؟ در حالی که همین ادارات و مجموعه‌های تحت پوشش آنها می‌توانند بهترین خریداران آثار هنری باشند.
او هنر را چیز کمیابی دانست و خواهش کرد تا همه چیز را با یک نگاه کلی‌نگر مورد سنجش قرار ندهیم و گفت: ما امروز باید تنبلی چند قرنه خود را در عرصه فرهنگ و هنر جبران کنیم و برپایی این اکسپو نیز شاید گامی در همین جهت باشد. تقوایی در بخش دیگری از سخنانش درباره سوالاتی که نسبت به حضور هنرمندان دیگر عرصه‌ها در عکاسی شده گفت: ما نمی‌توانیم برای هنر مرز بکشیم و آن را محدود کنیم که چه کسی اجازه عکاسی دارد و چه کسی ندارد. از این جهت است که یک بازیگر به واسطه شهرت خود می‌تواند وارد این عرصه شود و کارش را به فروش برساند که از دید من این اتفاق یک نکته مثبت نیز محسوب می‌شود.
اما از آنجا به بعد به عهده مخاطب است که تشخیص دهد که چه کاری را باید بخرد و یا نخرد. زیرا درست است که عده‌ای نان شهرت خودشان را می‌خورند ولی اگر تعادل به وجود بیاید در حوزه‌ی قیمت‌گذاری نیز ما به ثبات می‌رسیم. یعنی معتقدم قیمت یک اثر هنری را کارشناس این حوزه باید مشخص کند. تا هر کسی در جای خودش کار کند. اما چون عکاسی هنری فرادست محسوب می‌شود می‌تواند مخاطبان و هنرمندان مختلفی را جذب نماید.
علی جمشیدی مدیر نگارخانه شمس و برگزار کننده اکسپوی عکس تهران 91 نیز در بخش دیگری از این نشست درباره جزئیات این رویداد گفت: برپایی این اکسپو نتیجه سه چهار سال تحقیق مطالعه بر روی عکس ایران و حضور عکاسان ایرانی در خارج از کشور و همچنین مطالعه بر روی رویدادهای مهم عکاسی جهان همچون پاریس فوتو است.
او با اشاره به دو نگاه مهمی که این رویداد هنری به آن توجه دارد گفت: تلاش کرده‌ایم آثاری انتخاب شود که هم به لحاظ ارزش هنری جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و هم به لحاظ فروش جلوه‌های زیبایی شناسانه را مدنظر قرار دهند و از این جهت در کتاب اکسپوی عکس تهران 91 سعی کرده‌ایم به لحاظ سایز و طراحی همچون کتاب عکس پاریس فوتو عمل کنیم.
جمشیدی برپایی این اکسپو را زمینه‌ای برای گسترش عکاسی، توجه به مارکت و ارائه با کیفیت عکس دانست و افزود: متاسفانه امروزه هنر معاصر تحت تاثیر یک نوع مارکت‌زدگی است و خروجی‌های هنر معاصر نیز تحت تاثیر حراجی‌ها قرار دارند در حالی که در نقطه مقابل این اکسپوها هستند که می‌توانند کیفیت آثار هنری را بالا ببرند و امکان ارائه را بهبود دهند و به فرهنگسازی در این عرصه کمک کنند.
این گالری‌دار اضافه کرد: اگر اکسپویی با کار کارشناسی خاص خودش و در فضای خوب برگزار شود قطعا می‌تواند کاستی‌های موجود را جبران کند و اتفاقی متفاوت را رقم بزند. اما باید کاری کرد تا جریان این اکسپوها علاوه بر بازار داخلی در بازارهای خارجی نیز مطرح شوند و بتوان به واسطه آن با مراکز دانشگاهی و گالری‌های خارج از کشور ارتباطی سازنده برقرار کنیم به همین دلیل هم ما تلاش داریم تا گزیده بهترین آثار این اکسپو را در رویدادهایی هم چون پاریس فوتو ارائه کنیم. و زمینه را برای یک حضوری تخصصی‌تر فراهم نماییم.
جمشیدی در ادامه سخنانش در پاسخ به سوالی نسبت به راهکارهای گالری شمس برای حضور موفق در این اکسپو با وجود تجربه‌های ناموفق که در این سال‌ها در حوزه برپایی اکسپوهای عکس وجود داشته گفت: فکر می‌کنم طی 10-15 سال گذشته و در عرصه‌های مختلف نقاشی‌، عکاسی و مجسمه هنرمندان بسیار خوبی داشته‌ایم که با کیفیت و پرکار آثار خود را ارائه کردند اما به دلیل محدودیت و خروجی ارائه در گالری‌ها کارهایشان به درستی معرفی نشده است در حالی که یک اکسپو می‌تواند هنرها را به شکل خیلی گسترده‌تر ارائه کند و مخاطبان متفاوت تر و بیشتری برای نمایش و خرید این آثار به وجود آورد تا به واسطه آن مقوله مارکت زدگی هنر ایران مهار شود و حوزه خریداران آثار هنری نیز هدفمند گردد و بتوانیم روز به روز با کیفیت بهتری کارها را دنبال کنیم و انعکاس آن را در خارج از کشور شاهد باشیم.
او در همین‌باره به حضور هنرمندان جوان و گمنامی در اکسپو اشاره کرد که آثارشان قابلیت دیده شدن را دارد و گفت: در این دوره یک سوم آثار متعلق به هنرمندان جوان و گمنامی است که کارهای بسیار با کیفیتی ارائه کردند اما شاید تا کنون کمتر در بازار هنری دیده شده باشند.
او که به گفته خودش هشت سال است مدیریت گالری شمس را برعهده دارد‌، اضافه کرد: فکر می‌کنم در عرصه اکسپو کارهای زیاد و درستی انجام نشده و اکسپوهایی که تا کنون برپا شده‌اند بیشتر نگاه کمی داشته و یا به دنبال ارائه گزارش کار بودند در حالی که انگیزه‌های اقتصادی و ارتباطی یا شناخت کیفی از اثار در آنها مطرح نبوده است.
او بیان کرد: امروز یک بخش خصوصی و یک گالری با سرمایه شخصی خودش به دنبال برپایی چنین رویدادی است و می‌خواهد کاملا تخصصی در این حوزه وارد شود و با توجه به مرور چگونگی ارائه آثار هنری ایران در خارج از کشور متوجه این نکته شده است که اتفاقا این بازار وجود دارد اما باید به درستی برای آن برنامه ریزی صورت بگیرد و هدایت گردد. در همین رابطه هم باید مجموعه‌هایی که آثار هنری می‌خرند را راهنمایی کنیم یا به بانک‌ها این کار را یاد دهیم که چگونه از آثار هنری استفاده کنند.
او با اشاره به مبحث مارکت‌زدگی در عرصه هنرهای تجسمی گفت: زمانی که سرمایه محدود به یک امضای معروف می‌شود و یا افراد خاصی بر روی هنرمندانی خاص متمرکز می‌شوند می‌توان مارکت‌زدگی را مشاهده کرد در حالی که اکسپوها می‌توانند این نگاه را تغییر دهند و کاری کنند که ما به صادرات هنر دست پیدا کنیم .
جمشید حقیقت شناس مدیر گالری‌های خانه هنرمندان ایران نیز در همین رابطه نیز گفت: هر کدام از شما می‌توانید یکی از خریداران این اکسپو باشید زیرا فرهنگ‌سازی از جایی شروع می‌شود که خریداران تازه‌ای به این جرگه هنر وارد می‌شوند و چرخه خرید توسعه پیدا می‌کند لذا ما باید به دنبال فرمولی باشیم که با شرایط حاضر سازگار باشد.
او عنوان کرد‌: موضوع اکسپو یک مشارکت میان گالری شمس و خانه هنرمندان ایران است زیرا این مجموعه پیشواز ارتباط با بخش خصوصی است تا راهکارهای تازه‌ای را برای ارتباط با هنرمندان مختلف پیدا کند و بتواند زمینه ساز برپایی اکسپو و حراج‌های مختلف در سال‌های آینده باشد.
حقیقت شناس خاطر نشان کرد: ما در جست وجوی این هستیم تا تمهیداتی فراهم کنیم که عرصه مشارکت هنرمندان و مردم بیشتر شود و از آنجا که هنر عکاسی دارای ادیشن است و از هر عکس می‌توان در چند نسخه چاپ کرد لذا اولین همکاری را برای برپایی اکسپوی عکس تهران 91 فراهم کردیم در حالی که متاسفانه این هنر هنوز جایگاه لازم را بین مردم پیدا نکرده اما ما به دنبال توسعه این کار فرهنگی هستیم.
اکسپوی عکس تهران 91 با آثاری از کامران عدل‌، رضا کیانیان،‌ بهمن جلالی‌، سمیرا علی‌خانزاده، ابراهیم حقیقی‌ و... 16 دی ماه امسال در گالری‌های تابستان ‌، بهار و نامی خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: