۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۷, چهارشنبه

پیکر محمد‌رضا لطفی از مقابل تالار وحدت تشییع شد

رادیو زمانه: مراسم تشییع پیکر محمد‌رضا لطفی، موسیقی‌دان و نوازنده سر‌شناس تار صبح ۱۴ اردیبهشت در مقابل تالار وحدت در تهران برگزار شد. در این مراسم محمود دولت‌آبادی، نویسنده و حسین علی‌زاده، آهنگساز و نوازنده تار و همچنین علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن گفتند.
  
محمد رضا لطفی نوازنده سرشناس تار صبح روز جمعه، ۱۲ اردیبهشت ماه ۲ مه در اثر بیماری سرطان درگذشت. او وصیت کرده است که در زادگاهش، گرگان دفن شود. علاقمندان و دوستان محمد رضا لطفی، پیکر این هنرمند را از مقابل تالار وحدت به سوی گرگان بدرقه کردند .

 مراسم تشییع پیکر محمد رضا لطفی  

محمد رضا لطفی در سال ۱۳۶۵، پس از انحلال گروه «چاووش» تن به تبعید داد، به آمریکا رفت و مرکز هنری «شیدا» را در واشینگتن بنیان گذاشت. در میان آثارش، بداهه‌نوازی تار او همراه با «کلیدر»خوانی محمود دولت‌آبادی از سال ۱۳۸۳ تاکنون مجوز انتشار دریافت نکرده است. محمود دولت‌آبادی، نویسنده رمان کلیدر که با محمد رضا لطفی آشنایی و دوستی داشت، در سخنانش به مهاجرت این هنرمند در سال‌های دهه ۱۳۶۰ و بازگشتش به کشور اشاره کرد. او گفت: «لطفی به کشور دیر آمد و به‌رغم بر هم خوردن هنجار‌ها و دریافتن نابهنجاری‌هایی که برای او کم نبود، آمد و وظیفه‌ نهایی‌اش را انجام داد و با پذیرش هنرجویان و تلاش برای آموزش کار را پیش گرفت
حسین علیزاده، موسیقی‌دان و نوازنده تار هم که از نزدیکان محمد رضا لطفی بوده است، در سخنانی به سابقه دوستی‌اش با او اشاره کرد و از اینکه جامعه هنری ایران هنرمندان بزرگی را از دست می‌دهد، اظهار تأسف کرد. در این مراسم قطعه موسیقی «ای ایران ‌ای سرای امید» اثر محمدرضا لطفی و با صدای محمدرضا شجریان پخش شد. از مسئولان فرهنگی کشور، علی مرادخانی، معاون وزیر ارشاد در امور هنری،‌ پیروز ارجمند، مدیر کل دفتر موسیقی و ‌علی ترابی، مدیرعامل انجمن موسیقی نیز در این مراسم شرکت کرده بودند.




هیچ نظری موجود نیست: