tag:blogger.com,1999:blog-5923767070865366815.post7995322358781387883..comments2024-03-14T12:12:38.794+03:30Comments on قدیمی ها: به مناسبت شانزدهمین سال درگذشت سهراب شهید ثالث: شهید ثالث؛ عصیانگر تنهای جهان وطنگروه قدیمی هاhttp://www.blogger.com/profile/01484066823508002965noreply@blogger.comBlogger14125tag:blogger.com,1999:blog-5923767070865366815.post-76742096829479033752014-07-11T01:15:49.387+04:302014-07-11T01:15:49.387+04:30با عرض ادب وسپاس از پیشنهاد دوست عزیز علی عظیمی نژ...با عرض ادب وسپاس از پیشنهاد دوست عزیز علی عظیمی نژادان <br /><br />بادرود برشما ، فرموده اید (منظور من از شباهت میان نگاه سعدی،مولوی با رویکرد شهید ثالث در زمینه سیستم فکری جهان وطنی آنهاست نه در رویکرد بدبینانه به جهان هستی.) <br />برای من آثارادبی هنری سعدی ولذّت بردن از خلق این آثار ارجح بر عقاید وهستی شناسی و رویکرد اوست .<br />اما محققین وکسانی عقاید وهستی شناسی و رویکرد سعدی را چنین تعریف کرده اند که به نظر من تعریف وتحلی شان دُرُست است.<br />سعدی در مواجه با جهان وهستی شناسی اش دارای دو ديدگاه و رویکرد توأمان است. <br /><br />ناپايداری و فريبنده گی جهان هستی- و - عشق و عرفان - دو بُعد رویكرد و ديدگاه سعدی به دنيا است. او معتقد است جهان ِ ناپايدار دارای دو بُعد مثبت و منفی است که بعد مثبت آن ناظر بر اين ديدگاه عرفانی است كه هرچه در جهان هستی وجود دارد نشانه ای از خداوند است و بعد منفی آن نيز مربوط به ناپايداری، فريبنده بودن و غيرقابل اعتماد بودن دنیا است. <br /><br />از نظر سعدی همهی اين جهان سراب است و فقط يك واقعيت در آن وجود دارد و آن هم «خدا» است سعدی معتقد است جهان ظاهری، جهان گذر است نه جای سكوت و بارها تأكيد میكند كه جهان كاروانسرايی بيش نيست و خطاب به انسان میگويد: <br />ای انسان، فريب اين جهان را مخور و بر آن تكيه مكن زيرا كه جاودانگی تو نه در اين عالم خاكی كه در جهان ديگری است. <br /><br />به طور كلی خطوط اصلی انديشهی سعدی در جهانشناسی او برمبنای عرفان، ناظر بر دو حيثيت برای یک هدف است، <br />1- حيثيت وعظ و نصحيت در قالب ادبی با رویکر به عقل واقیات <br />2- حيثيت عشق و عرفان با رویکرد به ذهن واحساسات<br /><br />هنگامی كه سعدی در جايگاه وعظ و نصحيت است، مخاطب خود را به كناره گيری از جهان ظاهری و دنيا كه میتواند سرمنشأ همهی آلودگیهای روحی و بزرگترين مانع سلوك معنوی باشد، فرا میخواند<br /> در واقع اساس تفكر سعدی دراين مواعظ مبتنی بر ترك جهان ظاهری برای رسیدن به رستگاری ابدی است. <br /><br />ديدگاه دیگرکه مکمل مواعظ و نصایح سعدی است ، ديدگاه عاشقانه / عارفانه - است ،كه در اين ديدگاه او با عشق به جهان مینگرد و جهان را مظهر نور الهی میداند، از نظر سعدی ذرات عالم نشانههايی از راز جاودانه و سَرمَدی خدا دارند؛ برگ درختان، كوه، دريا و نغمهی پرندگان همه آيات الهی و سرشار از پيامهای قدسی و الهی هستند و همه در تسبيح و توحيد خداوند نغمهسرايی میكنند و از ديدگاه سعدی همهی ذارت هستی دارای روح و شعود هستند و همیشه در حال فكر و نيايش خداوند هستند. <br />دو نگرش سعدی به جهان هستی، در تعارض و تناقض با هم نيستند و هر ديدگاه بيانگر پيام خاص به مخاطب خاص خود است، ديدگاهی که جهان را ناپايدار و فريبنده میداند و ديدگاه ديگرکه درعین حال ، هستی را تجلی نشانههای الهی میداند مکمل هم بوده و دارای یک هدف واحد هستند. <br />از نظر او مخاطبان ديدگاه اول غافلان و نادانان فريفتهی دنيا هستند و مخاطبان ديدگاه دوم اهل معرفت هستند كه خداوند را در پديدههای اين جهان هستی مشاهده میكنند. ديدگاه اول جنبهی اخلاقی دارد و ترويج دهنده زُهد عملی است و ديدگاه دوم به معرفی پديده ی عشق در جهان و شناساندن جنبههای باطنی در رسيدن به نور خداوندی است.<br /><br />شکم زندان باد است ای خردمند<br /> ندارد هیچ عاقل باد دربند<br /><br /> چو باد اندر شکم پیچد فروهِل <br /> که باد اندرشکم بار است بردلمهردادعمادیnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5923767070865366815.post-87507247534971764522014-07-09T20:53:27.282+04:302014-07-09T20:53:27.282+04:30جناب علیرضا با درود.
فرق یک عرقخور یا تریاکی معمو...جناب علیرضا با درود.<br /><br />فرق یک عرقخور یا تریاکی معمولی،<br />با یک شخص هنرمند یا ادیب که به موارد بالا میپردازد اینست،<br />که اولی، انسانی عامی ست. اوج مهم بودنش، خلاصه میشود در کسب و کار،<br />در روزمره گیی ها و موارد روتین زندگی. اما اهالی فرهنگ، همانقدر که بیشتر از من عامی میفهمند،<br />به همان اندازه نیز، زجرشان بواسطه ی ریزبینی و دقت درونگریانهای که دارند، از من و امثال من بیشتر است،<br />از اینرو بسیار شکننده تر هستند. حال این اهالی هنر و فرهنگ، که نامشان فرهیختگان است، فقط به خودشان تعلق ندارند،<br />هر کاری که انجام دهند، چه فرهنگی و چه شخصی، خوشبختانه یا بدبختانه، میرود به زیر ذره بین تاریخ و تا همیشه،<br />در آرشیو زمان باقی میماند. درست است که تمام انسانها، با هدف خودکشی، الکل گرایی و افیونبازی ندارند،<br />اما اگر جزو فرهیختگان باشند، بواسطه ی این آلودگی هایشان، سبب مرگ زودرس خود شده، و در نتیجه بستر زمان را،<br />از وجود خویش بی بهره میسازند، انگار که غیر مستقیم خودکشی کردند. بیشتر هنرمندان و ادیبان راستین، لباس تن،<br />برای روح آزاد و بزرگشان، کوچک است. حتا فعالیتهای ادبی و هنریشان هم، نوعی شکستن قفس است. <br />هر چند سال که عمر کنند، در تقلا هستند، در جوششی برای بیرون آمدن و رها شدن. با احترام. سلامت باشید.بهروز (همراه همیشگی)noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5923767070865366815.post-71287739537863753212014-07-09T19:00:14.241+04:302014-07-09T19:00:14.241+04:30دوست عزیز آقای مهرداد عمادی،از نقد هایی که کردید م...دوست عزیز آقای مهرداد عمادی،از نقد هایی که کردید ممنون.در رابطه با وجوه تمایز فیلمهی کیرستمی و نادری و شهید ثالث می توان سخنان زیادی گفت،من هم به بسیاری از شباهت ها و تفاوت های آنها با همدیگر واقفم هرچند ممکن است دیدگاهم در این زمینه الزما با شما تفاوت داشته باشد.در رابطه با اصطلاح قرعه فال به نام...زدن مسلم است که معنای کنایی و سمبولیک قضیه را مد نظر داشتم نه معنای واقعی آن را و اینکه شرایط زمانی و جو مساعد بین المللی و شانس برای کیارستمی و نادری (که آغاز مورد توجه قرار گرفتن آنها با دوفیلم خانه دوست کجاست و دونده میسر شد)بنا به دلایل مختلف میسر شد تا برای شهید ثالث.خصوصا بخاطر اینکه در آن زمان شهید ثالث دیگر مقیم ایران نبود.البته پس از خروج نادری هم دیگر جایزه ای به او تعلق نگرفت.بهر حال پیشنهاد اصلی من به شما به عنوان فرد پیگیر و جستجو گر این است که مطلب بلندی را اگر صلاح می دانید چه در مورد شهید ثالث و چه در مورد مسایل عمومی تر سینمای ایران به آدرس قدیمی ها بفرستید.تا دقیق تر دیدگاه شما مشخص شود.و حتما دوستان گرامی مسئول این سایت مستقل و پربار آقایان نظری و رجبی ز مقاله شما استقبال خواهند کرد و فکر می کنم این کار از کامنت گذاری به مراتب بهتر و موثر تر است.از شما بسیار ممنون هستمعلی عظیمی نژادانnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5923767070865366815.post-65449779624604608052014-07-09T00:11:29.392+04:302014-07-09T00:11:29.392+04:30سلام ودرود برهمراه همیشگی بهروز عزیز و (مهردادخان-...سلام ودرود برهمراه همیشگی بهروز عزیز و (مهردادخان-15 تیر)<br /><br />می فرمائید(خودکشی غیر مستقیم، یعنی اعتیاد به مواد مخدر و یا الکل ،همان کاری که بسیاری از اهالی هنر و ادبیات ایران و حتی جهان، با خود انجام میدهند،)<br />هرکس شروع به مصرف مخدر می کند یا مشروب وعاقبت الکل می خورد، نه به قصد خود ویرانگری و خودکشی است. اما اعتیاد کم کم می آید ونهایتاً به مرگ منتهی می شود. اکثریت آدم هایی که با اعتیاد می میرند هرگز از ابتدا به دنبال مرگ خودخواسته نبوده اند, که به دنبال آرامش و لذت جویی ونشئه گی بوده اند که طی سالها به زوال لذت پرستی وسپس به پوچ گرایی و مرگ رسیده اند. <br />مهستی شاهرخی 24 بهمن 1388 – در وبسایت رضا همراز درباره آخرین روزهای زندگی غلامحسین ساعدی وقتی پس از خونریزی داخلی اورا به بیمارستان بردند ، می نویسد: <br />بيماري ديگر تواني برايش باقي نگذاشته است. در ديداري با دوستي قديمي چند بار از مرگ خود، آرزوي مرگ خود سخن به ميان ميآورد و به او ميگويد:<br />«من دارم با مرگ مبارزه ميكنم.» در روزهاي آخر هم، در بستر مرگ، در ميان هذيانات ميگويد:«كار اصلي من چيست؟ نويسندگي است؟ ــ "نه! كار اصلي من مبارزه با مرگ است. من ژورناليست و مقاله نويس نيستم، كار اصلي من - نويسندگي من، تازه شروع مي شود. درگيري سياسي تا به حال نگذاشته است كه به اين كار بپردازم. كار اصلي من مبارزه با مرگ است. من نميخواهم بميرم، من ميخواهم بمانم و...»<br />سهراب شهید ثالث وقتی برای دیدار برادرش به امریکا می رود در فرودگاه شیکاگو بیهوش شده وبه حالت کُما فرو می رود، او شش ماه بعد از کُما خارج شده وبه زندگی برمی گردد. (مقاومت غریزی برای بقاء) به نظر شما می شود گفت :<br />(خودکشی غیر مستقیم، یعنی اعتیاد به مواد مخدر و یا الکل ،همان کاری که بسیاری از اهالی کرۀ زمین ، با خود انجام میدهند،)<br /><br />با آرزوی سلامتی و عمر طولانی برای شماعلیرضاnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5923767070865366815.post-62630197133880080892014-07-08T00:40:21.655+04:302014-07-08T00:40:21.655+04:30شاید این نکته جالبی باشد که تنها حامی واقعی شهید ث...شاید این نکته جالبی باشد که تنها حامی واقعی شهید ثالث در ایران،پرویز صیاد بود.فردی که بیشتر بخاطر نمایش ها وفیلم های عامه پسندش(مثل صمد)مشهور شد ولی او علاوه بر این ها خالق بسیاری از نقش های جدی و تهیه کننده برخی آثار مهم سینمای روشنفکری ایران جون:طبیعت بی جان،ستار خان علی حاتمی،غزل مسعود کیمیایی،زنبورک فرخ غفاری و..بوده استفرشتهnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5923767070865366815.post-8448091293294325182014-07-08T00:38:28.633+04:302014-07-08T00:38:28.633+04:30دوست محقق آقای عظیمی نژادان –
اما طنز روزگار، ای...دوست محقق آقای عظیمی نژادان – <br /><br />اما طنز روزگار، این بود که در میان فیلمسازان ایرانی قرعه فال جایزه های بزرگ اروپایی در نهایت به نام امیر نادری و عباس کیارستمی افتاد؛ دو فیلمسازی که بیشترین تاثیر را از «یک اتفاق ساده» و «طبیعت بی جان» شهید ثالث (در فیلم هایی چون دونده، آب، باد، خاک و خانه دوست کجاست) در شیوه فیلمسازیشان گرفته بودند. هرچند رویکرد آن ها نسبت به شهید ثالث غیرسیاسی تر بود.<br /><br />مگر جوایز بزرگ اروپایی برحسب قرعۀ فال داده می شود ؟ <br />کدام قسمت یا کلیّت "یک اتفاق ساده " سیاسی بود ؟ که می گویید: رویکرد آن ها نسبت به شهید ثالث غیرسیاسی تر! بود.<br />فکر میکنم سهراب شهید ثالث شرقی غمگینی بود که دستگاه فکری اش همچنان ایدئولوژیک فعالیت می کرد و متأسفانه درغربت به سرطان کبد مُرد . <br />تا پایان نوجوانی اش دریک خانواده مرفه به لحاظ مالی زندگی کرد و طلاق مادرش در کودکی لطمۀ روانی بزرگی به روحیۀ لطیف وحساس او زد. درآغاز جوانی طی سالهای ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۶ در مدرسه پروفسور کراوس وین در رشته سینما تحصیل کرد، که در ادامه از مدرسه کنسرواتوار مستقل سينمای فرانسه فارغ التحصيل شد. در بازگشت به ایران، در وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار شد و فیلم های مستند سفارشی بسیاری ساخت.<br />او سال 1348در سن 26 سالگی در زمینۀ ساخت سفارش ها بسیار فعال وپُر انرژی بود . یک فیلم کوتاه و گزارشی از مراسم ذکر و سماع دراویش کردستان ، تصاویری مستنداز خرابههای تخت جمشید و مرمت و بازسازی آن ، گزارشی از آماده کردن غرفهها در دومین نمایشگاه آسیایی سال 1348و افتتاح آن نمایشگاه در تاریخ ۱۳ مهر وتصویربرداری از بازدید مردم تا ۲ آبان همان سال ، مستندی از نمایش رقص سنتی و محلی تربتجام توسط رقصندگان حرفهای وزارت فرهنگ و هنر ومستندی دیگر از گروهی از مردان و زنان رقص سنتی و محلی بجنورد و اجرای رقصهای سنتی و محلی ترکمن توسط مردان را ساخت. وسپس فیلم یک اتفاق ساده را سال 1352 ساخت که نمایش آن در 7آذر 52 دردومین جشنواره فیلم تهران به نمایش درآمد. <br />موج نو سینمای ایران ازسال1348با کارگردان هایی چون داریوش مهرجویی (گاو) 1348- مسعود کیمیایی (قیصر)1348 - ناصرتقوایی( آرامش در حضور دیگران )1349 - امیرنادری (خداحافظ رفیق )1350- عرصۀ جدیدی را در سینما گشودند.<br /> امیرنادری تابستان 1352 فیلم سازدهنی را ساخت که نمایش آن در 23آبان 52 در جشنواره کودکان ونوجوانان مورد تحسین منتقدان واقع شد.کجا ی " آب باد خاک " یا "دونده " چه به لحاظ ساختار وچه از نظر محتوا و سبک سینمایی شبیه یا دنباله رو سبک و سیاق "یک اتفاق ساده " است. <br />عباس کیارستمی 1348استودیوی فیلم سازی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان را راه اندازی کرد و فیلم " نان وکوچه" را در سبک وسیاق همان کارهای بعدی خودش مثل "خانۀدوست کجاست "ساخت ؛ با ساخت نخستین فیلم کوتاهش درآن سال موفق به دریافت اولین تقدیرنامه وستایش منتقدان داخلی وبین المللی درسال 1349 گردید.کیا رستمی تا قبل از ساخت "یک اتفاق ساده " 10 فیلم درسبک خودش ساخته بود؛ که بعید است شهید ثالث آنها را ندیده باشد.<br />امید وارم بتوانم توضیح های دیگری را نسبت به وضوح زندگی /عقاید و فعالیت های هنری سهراب شهید ثالث تشریح کنم.مهرداد عمادیnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5923767070865366815.post-14305068069885534722014-07-07T14:46:20.617+04:302014-07-07T14:46:20.617+04:30آقای مهرداد عمادی گرامی درود بر شما و تشکر از خوان...آقای مهرداد عمادی گرامی درود بر شما و تشکر از خواندن مقاله.اگر بار دیگر ابتدای مقاله را بخوانید متوجه می شوید که منظور من از شباهت میان نگاه سعدی،مولوی با رویکرد شهید ثالث در زمینه سیستم فکری جهان وطنی آنهاست نه در رویکرد بدبینانه به جهان هستی.چرا که در اصول سعدی و مولوی نه مانند امثال مسعود سعد سلمان و ناصر خسرو خیلی بدبین به جهان هستی و مردم روزگار بودند و نه مانند اکثر شعرای سبک خراسان(مانند رودکی و منوچهری)خیلی خوش بین بودند.شهید ثالث را به لحاظ رویکرد جهان وطنی اش مانند فروغ فرخ زاد دانستم که چندان علاقه ای به نگرش ناسیونالیستی نداشت.در عین حال درست است که شهید ثالث نگرشی چپ داشت و حتی پس از انقلاب هم کم وبیش با حزب توده در ارتباط بود ولی رویکردش را صرفا نمی شود با نگرش های سیاسی و ایدئولوژیک صرف توضیح داد.بخصوص که همانگونه که در مقاله توضیح دادم.او خوش بینی سیاسی اراده باورانه اهالی چپ گرای سیاسی را در تغییر و تحولات اجتماعی-سیاسی باور نداشت.به همین دلیل او بیش از آنکه یک کنشگر سیاسی باشد یک اندیشمند چپ اندیش فرهنگی بدبین بود که البته بیش از همه عاشق آنتوان چخوف بود که بخصوص علاقه اش به ترسیم زندگی عادی روزمره و انسان های معمولی و حاشیه ای اجتماع را به احتمال زیاد از چخوف وام گرفته بود علی عظیمی نژادانnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5923767070865366815.post-67897554240068720482014-07-07T12:44:47.510+04:302014-07-07T12:44:47.510+04:30این مقاله درباره رابطه سهراب شهید ثالث با حزب توده...این مقاله درباره رابطه سهراب شهید ثالث با حزب توده خیلی جالب است<br /><br />http://www.bbc.co.uk/persian/arts/story/2008/07/printable/080703_la-rm-aa-shahid-saaless.shtmlمهرانnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5923767070865366815.post-12816395676369931962014-07-07T00:04:04.808+04:302014-07-07T00:04:04.808+04:30کن جی میزو گُشی کارگردان مطرح وقدیمی ژاپنی متولد ۱...کن جی میزو گُشی کارگردان مطرح وقدیمی ژاپنی متولد ۱۸۹۸که سال1956 به علت سرطان خون وفات یافت جهان وزندگی را به یک دلیل هولناک و وحشتناک می دانست ؛ اوجملۀ ماندگاری دارد که میگوید: هولناک بودن جهان معاصر وافکار مدرن در " توجیه پذیر بودن همه چیز و همه کس است" نهایت این مسیر ضدیت با زندگی ونابودی آن است.<br /><br />دوست عزیز جناب عظیمی نژادان شما چگونه به کسی که سنگینی فضا های عبوس و خشکی فراوان در اکثر آثار تولید شده اش به چشم می خورد و تداومش خصلتی یک سویه و ایدئولوژیک وار به کارهایش می دهد و سیستم فکری اش نوعی نگرش نهیلیستی منفی روسی را تداعی می کند و رویکرد ضد سرمایه داری اش در فیلم هایش هم نشان می دهد معتقد به این چشم انداز است که آدم ها اسیر مطلق این فضای بسته و بی رحم هستند (منظورش فضای لیبرال دمکراسی است) و هر چقدر هم تلاش کنند از این فضا رهایی پیدا نمی کنند ؛ میگویید: <br /><br />شاید بتوان او را با بزرگانی چون مولوی و سعدی در تاریخ فرهنگ و ادب مملکت مان مقایسه کرد.<br /><br />حتماً توجیهی برای این نظرتان دارید . اگر فرصت باشد نسبت به اکثر برداشت ها وهمچنین معرفی بهتر مرحوم شهیدثالث و آن چه عقایدش نامیده شده، بیشتر خواهیم پرداخت.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13276852786155351223noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5923767070865366815.post-40677854397296366282014-07-06T21:39:57.904+04:302014-07-06T21:39:57.904+04:30با درود به علی رضا خان.دوست عزیز هم ساعدی و هم شهی...با درود به علی رضا خان.دوست عزیز هم ساعدی و هم شهید ثالث بر اثر فشار های عصبی و اظطراب های فراوانی که از محیط اطراف خود داشتند بنا به گفته اطرافیانشان بصورت افراطی مشروبات الکلی مصرف می کردند و همین امر باعث مرگ هردو شد وفراموش نکنید که این ها آدم های حساس و دردمندی بودند که تحمل ناملایمات اطراف خودشان را نداشتند. مهردادnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5923767070865366815.post-68482607634585094292014-07-06T20:48:07.751+04:302014-07-06T20:48:07.751+04:30آقای علیرضا با درود.
صحبتی که جناب مهرداد فرمودن...آقای علیرضا با درود.<br /><br />صحبتی که جناب مهرداد فرمودند، بسیار زیبا بود.<br />بکار بردن تعبیر "خودکشی غیر مستقیم" که مهرداد گفتند، بجا و درست بود.<br />معنی آن، همان کاریست که بسیاری از اهالی هنر و ادبیات ایران و حتا جهان، با خود انجام میدهند،<br />و میشود سبب مرگشان، مرگ زودرسشان، که همان "خودکشی غیر مستقیم" است.<br />خودکشی غیر مستقیم، یعنی اعتیاد به مواد مخدر و یا الکل. <br />از دید من، صادق هدایت، شفاف ترین قلم را در داستان نویسی ایران دارد.<br />ایشان خودکشی اش مستقیم بود، با گاز خود را از این جهان برد.<br />اما خیلیهای دیگر، مستقیم دست به خودکشی نزدند،<br />اما کارشان غیر مستقیم، یعنی به دو دلیل بالا، شد (میشود) خودکشی.<br /><br />موفق باشید.بهروز (همراه همیشگی)noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5923767070865366815.post-89798207518409984452014-07-05T23:51:39.417+04:302014-07-05T23:51:39.417+04:30مقاله نسبتا خوب و جامعی بود.در این مقاله تاکید شده...مقاله نسبتا خوب و جامعی بود.در این مقاله تاکید شده بود که سهراب زیاد عرق ملی نداشته و آدم بدبینی نسبت به جهان بود .برایش شرایط بعد و قبل از انقلاب فرقی نمی کرد.که نکات مهمی بودند.ولی در نهایت نویسنده مقاله فیلم های او را چندان به لحاظ سینمایی با ارزش قلمداد نکرده و ماندگار نمی داند ودر اینجا به نظر می رسد که کمی سلیقه ای عمل کرده و بیشتر سلیقه مخاطب عام را در نظر گرفته است.مینوnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5923767070865366815.post-4862251844844498332014-07-05T23:22:41.478+04:302014-07-05T23:22:41.478+04:30این خودکشی غیر مستقیم یعنی چه/
چه مفهومی دارد؟
م...این خودکشی غیر مستقیم یعنی چه/ <br />چه مفهومی دارد؟<br /><br />می شود گفت همۀ عالم مستقیم یا غیر مستقیم خودکشی کرده اند و خودکشی خواهندکرد؟<br />وبعد هم بگوییم قربانی جامعه سطحی و فرصت طلب زمانه خودشان گشتند./ ؟علیرضاnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5923767070865366815.post-6257388590126806082014-07-05T02:31:18.576+04:302014-07-05T02:31:18.576+04:30تعبیر عصیانگر تنهای جهان وطن را پسندیدم به نظرم مف...تعبیر عصیانگر تنهای جهان وطن را پسندیدم به نظرم مفهوم سازی زیبایی از شهید ثالث بود.من فکر می کنم سهراب از یک منظر-به خصوص به لحاظ بد بینی اش در ادامه خط فکری صادق هدایت بود(البته با رویکردی چپ گرانه تر )و تا اندازه ای هم به غلامحسین ساعدی شباهت داشت(البته ساعدی خیلی بومی تر فکر می کرد)بهر حال جالب است که هر سه نفرشان مستقیم و غیر مستقیم خود کشی کردند و قربانی جامعه هنری سطحی و فرصت طلب زمانه خودشان گشتند.مهردادnoreply@blogger.com