۱۳۹۲ دی ۲۱, شنبه

امیر منصور آصفی موجب اسطوره شدن علی پروین / وی را باید کنار سلسله دهداری ها قرار داد

قدیمی ها - فرید دهدزی: امیر منصور آصفی چند بازیکن نابغه را به فوتبال ایران معرفی کرد. در واقع کاشف آنها بود، نه اینکه از این تیم به آن تیم ببرد، خیر. بلکه به آنها شخصیت ورزشی - فوتبالی داد.

به بازیکنان می گفت: تو در این پست و در آن پست چنین قابلیت داری. تو باید در این تیم فعلاً بازی کنی. حتی اگر فعلاً برایت آینده نداشته باشد. اسطوره فوتبال ایران و خان فوتبال ایران کسی که در صدر فوتبال نشسته است خود را مدیون امیر منصور عاصفی می داند «پرویز خان قلیچ خانی». و بازیکن دیگری که نام زیادی دست و پا کرد علی پروین.
وی یکی از مربیان منطفی و با شخصیت فوتبال ایران محسوب می شود. یکی از ویژگی ها منحصر به فرد وی، کشف جوانان مستعد فوتبال بود.

علی پروین، علی جباری و پرویز قلیچخانی سه بازیکنی که آصفی نقش موثری در حیات ورزشی آنها داشت

او با بازیکنان پا به سن گذاشته که از فرم و استیل فوتبال در آمده بودند، نمی توانست کار کند. به ویژه اگر بازیکنی حق اتورتیه بر خود قائل بود. اواخر رژیم گذشته در تیم پرسپولیس، علی پروین مشکلاتی داشت که جای گفتن آن نیست. مربی تیم پرسپولیس آن زمان امیر عاصفی بود. اختلافات او با علی پروین بسیار زیاد بود که در نهایت عاصفی نتوانست دوام بیاورد!
اما امیر آصفی اهل جاروجنجال نبود و نمی خواست تیم بهم بریزد. او می خواست رویکرد جوانگراییش تدوام داشته باشد. اما از سویی چند بازیکن، در صدر آنها علی پروین پرسپولیس را ملک طلق خود می داستند. برخی می گویند که بله حق هم با آنها بود! علی پروین رفته رفته از فرم اصلی خودش خارج شده بود. نمونه آن بازی های جام جهانی بود که او درخششی نداشت.
امیر آصفی دو ویژگی اخلاقی داشت. یکی متانت، دیگری سیاست در روش مربیگری. این دومی باعث شده بود او بسیار بر کار خود مسلط باشد، فشارهای هیأت مدیره که دست بازیکن های سن بالا را باز گذاشته بود، به ویژه فشارهای بی امان هواداران که برای پا طلایی آمده بودند، او را از پا ننشست.


 امیر منصور آصفی

مورد دیگر اینکه او اصلا اهل حب و بغض نبود. پروین در این زمان استایل بدنیش از فرم افتاده بود. توانایی نود دقیقه را نداشت. آصفی می توانست با بازی نود دقیقه او را تخریب کند و این اختلاف را به نفع خود تمام کند! اما چنین کاری نکرد. کاری کرد جوانمردانه. او کاری کرد که دوباره پروین بر سر زبان ها بیافتد. پروین را از اواخر بازی به زمین می آورد. اواخر بازی هم پروین بسیار پر انرژی بود و هم جوانان تیم برای پروین توپ سازی می کردند. یک شاس بزرگ که برای پروین بود، پنالتی ها پی در پی بود که برای پرسپولیس در اواخر بازی می گرفتند و زننده این پنالتی خود آقای پروین بود.
آصفی به خاطر کارکرد پروین او را در این دقایق به زمین می آورد و این اتفاقات میمون هم برای پروین پیش می آمد. این باعث شد که پروین نام دوباره بر سر زبان ها بیاندازد. اگر کسی سلطان است، اسطوره است، یا خود ساخته است، افرادی باعث بانی آن بوده اند. امیر منصور آصفی دوبار دست پروین را گرفت یک بار کشفش کرد یک بار هم او را به موقع ارنجمنت کرد.

هیچ نظری موجود نیست: